Lover-tips voor het nieuwe jaar

LOVER Tipt - Marlijn Metzlar
LOVER Tipt - Marlijn Metzlar
Willemijn Roodbol (redacteur)

Het einde van de lockdown komt in zicht, maar het einde van de winter helaas nog niet. Daarom hierbij de beste tips om komende avonden door te komen. Van een serie op NPO over de invloed van de ‘standaardman’ op ons dagelijks leven, tot #metoo in de middeleeuwen en breipatronen om de vagina uit haar verdomhoekje te halen. Voor ieder wat wils!

Kijken
De komische dramaserie On The Verge (Netflix) gaat over vier vriendinnen in Los Angeles. Ze worstelen alle vier met een midlifecrisis, opgroeiende kinderen, huwelijksperikelen, het gebrek aan huwelijksperikelen en de toekomst. Een fijne twaalfdelige serie om de pandemie even te vergeten en je onder te dompelen in het leven van deze vier komische vrouwen. Ook net op NPO te bewonderen is het programma van journaliste en programmamaakster Sophie Frankenmolen. In Reference Man gaat ze opzoek naar de impact van ‘de standaardman’ op de volledig op hem afgestemde wereld. Van de werking van medicijnen, de vormgeving van een auto tot het koud hebben op kantoor, omdat de thermostaat te laag staat: het is allemaal afgestemd en ontworpen voor ‘de standaardman’. Een witte man van rond de 1,75 meter en 80 kilo. Hij is niet altijd zichtbaar, maar zijn invloed op onze leefwereld is onbewust groter dan je denkt. Het programma laat je nadenken over vanzelfsprekendheden en het effect van de ‘standaardman’, die invloed heeft op ons allemaal.

De Japanse film True Mothersgaat over het echtpaar Satoko en Kiyokazu die een baby van een tienermoeder adopteren, nadat blijkt dat ze zelf geen kinderen kunnen krijgen. De ouders worstelen ermee om hun zoon over zijn biologische moeder te vertellen, tot zij opeens op de stoep staat. Sowieso is deze film al het kijken waard door de prachtige beelden uit Japan, maar het is ook interessant hoe er in de formele (en enigszins stijve) Japanse cultuur wordt omgegaan met het adoptieproces.

Bij mijn vorige Lover Tipt had ik het al over Olivia Colman in de film Nomadland en nu is er nog een film met deze steractrice uitgekomen: The Lost Daughter. Deze film is gebaseerd op het gelijknamige boek van Elena Ferrante, de schrijfster van De Geniale Vriendin. Het verhaal gaat over een moeder (Colman) die het contact met haar dochter verliest. Tijdens haar vakantie in Griekenland wordt ze hiermee geconfronteerd door een ontmoeting met een jonge moeder (Dakota Johnson). Mijmeringen over jong moederschap en verlies zijn de centrale thema’s in deze aangrijpende en spannende film.

#Metoo in de middeleeuwen:  je kunt je er wel iets bij voorstellen. De positie van vrouwen in de middeleeuwen was er sowieso niet een om over naar huis te schrijven en verkrachtingen en mishandelingen waren bijna aan de orde van de dag. The Last Duelop Disney+ gaat over Marguerite de Carrouges, die wordt verkracht door de beste vriend van haar man. Haar man reageert in eerste instantie agressief tegen haar, maar gaat alsnog het duel aan met deze vriend. Als blijkt dat de vrouw na de verkrachting zwanger blijkt te zijn, brandt de hel los.

Gisteren is een nieuwe en veelbesproken aflevering van #BOOS online gekomen. We hebben al aandacht besteed aan dit onderwerp, want deze is het kijken waard. Een aantal medewerkers van The Voice of Holland zijn aangeklaagd voor seksueel grensoverschrijdend gedrag en misbruik. The Voice is per direct stopgezet tot de onderzoeken naar de vermeende schuldigen zijn afgerond. Volgens slachtoffers voelen zij zich na al die jaren nu pas gehoord en heeft Talpa het gedrag van de drie mannen altijd in de doofpot gestopt. Het programma van Tim Hofman is te zien op YouTube en NPO online.

Lezen
Clarissa Ward is een van de meest inspirerende personen van deze tijd. Na een interview met haar te hebben gelezen vond ik dat haar, in 2021 uitgekomen, boek On all frontsook een plekje verdient in deze Lover Tipt. Ward is correspondente voor het Midden-Oosten en schuwt confronterende interviews niet, onder andere met de Taliban over de positie van vrouwen en het onderwijs. Leerzaam vanwege de inhoud, maar ook omdat Ward een rolmodel is. Er zijn nog maar weinig carrièrevrouwen met een gezin die kiezen voor het vak als oorlogscorrespondente.

Annemarie Jung, Marieke Voorsluijs en Arjen Klinkenberg zou je kunnen kennen als Club Geluk. Na het succes van hun breipiemels komen zij nu met het boek Kreatief met Kut. In dit boek vind je 101 DIY-projecten – om onder andere te punniken en breien – die als doel hebben om de vagina uit haar verdomhoekje te halen en taboes rondom de vagina bespreekbaar te maken. Het boek kost maar vijf euro, dus ook erg geschikt als cadeautje.

Over het boek Ik ga levenis veel ophef geweest en na het lezen vind ik dat niet raar. Lale Gül gaat in haar boek op een grappige, maar wel confronterende manier om met haar Turkse familie en islamitische geloof. Al van jongs af aan is haar ontzettend veel verboden: alcohol drinken, bepaalde muziek luisteren, bepaalde kleding dragen, daten, flirten, uitgaan, opmaken, ’s avonds buiten zijn en zo gaat het lijstje nog even door. Tot haar zeventiende ging Gül elk weekend naar een Koranschool en in haar autobiografische debuutroman zet ze vraagtekens bij alles wat ze daar en van huis uit heeft meegekregen. Kritiek op ‘haar verwekkers’ en Oma (expres met een hoofdletter) gaat ze niet uit de weg.

Afgelopen jaar hebben we een mijlpaal bereikt in Nederland: een kwart van de hoogleraren is vrouw! Dit blijkt uit de Monitor Vrouwelijke Hoogleraren 2021 van het Landelijk Netwerk Vrouwelijke Hoogleraren (LNVH). Maar voordat we de vlaggen uithangen, hierbij meteen weer een kanttekening: hoe hoger je gaat op de academische ladder (met vrouwelijke universitaire hoogleraren als laatste trede), hoe minder vrouwen je tegenkomt. Wel hebben vier universiteiten afgelopen jaar meer dan 30% vrouwelijke hoogleraren, namelijk de Open Universiteit (OU), de Universiteit Maastricht, de Radboud Universiteit Nijmegen en de Universiteit Leiden. De OU staat op de eerste plaats met 42% vrouwelijke hoogleraren. De TU Delft heeft als enige Nederlandse universiteit de grens van 20% vrouwelijke hoogleraren nog niet bereikt. Het LNVH stelt streefcijfers op voor de universiteiten om het percentage vrouwelijke hoogleraren te halen. Als alles volgens plan gaat zal er in 2025 geen enkele universiteit minder dan een kwart vrouwelijke hoogleraren in dienst hebben. Dit komt onder andere, doordat er onder de hoogleraren veel mannen van 60 jaar en ouder bevinden. Er gaat dus een grote uitstroom van mannelijke hoogleraren plaatsvinden. Een uitgelezen kans om hen te vervangen door al die wijze vrouwen die klaarstaan om het roer over te nemen.

Luisteren
“Hoe gaat het?” “Prima, met jou?” Dit is het gemiddelde antwoord als iemand vraagt hoe je je voelt. Of je kat nou net overleden is, je ziek bent, moe bent of gewoon een kutdag hebt. De vraag wordt meer gezien als formaliteit en de vrager zit waarschijnlijk ook niet op een uitgebreid antwoord te wachten. In de podcast Terrible, thanks for askingstelt Nora McInerny deze vraag en heeft ze wél interesse in het antwoord. De geïnterviewden geven eerlijk antwoord op de vraag, hoe moeilijk en eerlijk het soms ook is. De perfecte mix van verdrietig en grappig en de perfecte podcast voor een wandeling of tijdens het behangen.

In QueerCatch de Podcastgaan Anne Ruitenberg en Jesse Stenzler het gesprek aan met queer kunstenaars en artiesten. De gesprekken gaan over onderwerpen zoals representatie en educatie. Maar ze geven ook tips voor queer films en nodigen gasten uit om het te hebben over specifieke onderwerpen. Zoals de aflevering met Milou Deelen over feminisme of de aflevering over club Nyx met dj Max van der Voort. Elke donderdag staat er een nieuwe aflevering online.

Heb je zelf een tip? Deel het in de reacties. Mocht je trouwens een boek willen aanschaffen, koop het bij je lokale boekhandel of bestel het direct bij de uitgever. Veel intersectioneel-feministische literatuur vind je trouwens bij Savannah Bay; is een boek daar niet op voorraad, stuur dan een e-mail en het wordt voor je besteld.