LOVER tipt Beeld Margot Beekelaar
LOVER tipt Beeld Margot Beekelaar
Miranda Valkenburg (bestuursvoorzitter)

LOVER-tips voor je vakantie

Overstromingen, bosbranden, coronavarianten en megalomane miljardairs die zo nodig astronautje willen spelen: er gebeurt genoeg om je bezorgd of boos over te maken. Wil je even ontsnappen aan alle ellende, dan volgen hier interessante lees-, kijk- en luistertips.

De eerste tip is het platform Nieuw Wij, dat wil bijdragen aan een samenleving waarin iedereen zich thuis voelt. Dit doet het platform onder meer via de website vol artikelen, interviews, video’s en informatie. Een van de rubrieken is de serie Stoorzenders, waarin mensen aan het woord komen die discriminatie en machtsmisbruik aan de kaak stellen. Voor deze ‘stoorzenders’ zijn vele benamingen: klokkenluiders, zeurkousen, superhelden, verraders. Ze worden vaak net zo verguisd als dat ze op handen worden gedragen. Lees bijvoorbeeld het interview met docent en jongerenwerker Daryll Landbrug over racisme en discriminatie in Nederland. Of het pleidooi van columniste en publiciste Linda Duits voor een meer inclusieve wereld en seksualiteit.

Boeken
Met haar debuutroman Vang de haas won Lana Bastaši? (Zagreb, 1986) vorig jaar de Literatuurprijs van de Europese Unie. Ze schreef een ontroerend verhaal over vriendschap, vervreemding, volwassen worden en de invloed van de Balkanoorlog in de jaren negentig op een hele generatie. Twaalf jaar nadat ze elkaar voor het laatst hebben gezien, krijgt Sara, die al jarenlang in Dublin woont, een telefoontje van Lejla, haar beste vriendin van vroeger die in hun moederland Bosnië is gebleven. Lejla vraagt of Sara komt helpen zoeken naar Armin, Lejla’s broer die lang geleden vermist raakte. Tijdens hun roadtrip van Mostar naar Wenen blijkt op prachtige en soms pijnlijke wijze hoezeer de jonge vrouwen, die ooit een sterke band hadden, door de oorlog veranderd en uit elkaar gegroeid zijn.

In Wij zijn de Wolven beschrijft Evie Wyld drie vrouwen die in verschillende eeuwen leefden, maar wier levens tegen de achtergrond van een majestueuze rotsformatie in Schotland onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Aan het begin van de achttiende eeuw vlucht Sarah weg wanneer ze beschuldigd wordt van hekserij. Twee eeuwen later, in de nasleep van de Tweede Wereldoorlog, moet Ruth wennen aan een nieuw huis, een nieuwe omgeving en een nieuwe echtgenoot. Zestig jaar snuffelt Vivian, rouwend om haar pas gestorven vader, in de eigendommen van Ruth en ontdekt haar eigen plaats in de familiegeschiedenis. Wij zijn de wolven is een meeslepende vertelling over woede, liefde, misbruik en compassie.

De Sterrengever van Jojo Moyes is gebaseerd op waargebeurde feiten en speelt zich af in 1937 in Kentucky. Wanneer Alice hoort dat de bibliotheek vrouwen zoekt om te paard afgelegen huizen te bezoeken met boeken, besluit ze zich aan te melden. Ze is een prima ruiter, en dit biedt haar een ontsnapping uit haar benauwende huis en dominante man en schoonvader. Onder leiding van de vrijgevochten Marge vormen vijf vrouwen al snel een hechte groep. Samen worden ze gedwongen een front te vormen tegen de mannen van hun dorp, die de paardenbibliotheek en de autonome vrouwen maar niks vinden en alles in het werk stellen om hun macht te behouden.

Series
Van de Britse serie Liar zijn twee seizoenen te streamen op onder meer Videoland en BBC Benelux. De intelligente en toegewijde docente Laura is sinds kort single. De vader van een van haar leerlingen is Andrew, een bekende chirurg. In het eerste seizoen zien we hoe de charmante Andrew in werkelijkheid een misdadige psychopaat blijkt te zijn.  Laura is een van zijn slachtoffers en in seizoen twee rekent ze met hem af.

De miniserie Self Made: Inspired by the Life of Madam C.J. Walker, te zien op Netflix, portretteert het verhaal van de in slavernij geboren Sarah Breedlove die uitgroeit tot de eerste vrouwelijke miljonair in de VS. De serie is gebaseerd op haar biografie, geschreven door Breedlove’s nog levende erfgename A’Lelia Bundles. In Indianapolis aan het begin van de 20e eeuw bokst Breedlove zich op van wasvrouw tot eigenaresse van een imperium in cosmetica- en haarproducten voor zwarte vrouwen. De serie heeft wat stof doen opwaaien, onder meer door de rol van Breedlove’s dochter, Lelia Walker. De serie suggereert dat ze lesbisch was. In werkelijkheid is Lelia drie keer getrouwd (met een man). Hoe het ook zij, C.J. Walker heeft veel betekend voor de black queer community in Harlem, New York, waar zij zich in de jaren twintig van de vorige eeuw vestigde.

Op Prime Video staat de serie The Underground Railroad, een verfilming van de gelijknamige roman van Colson Whitehead. De underground railroad was in de negentiende eeuw een illegaal netwerk van Amerikaanse abolitionisten die slaafgemaakten hielpen ontsnappen naar het vrije Noorden. In de serie is het letterlijk een stoomtrein die door gigantische ondergrondse tunnels rijdt. We volgen de gevluchte Cora, die vanaf een plantage in het Zuiden naar de vrijheid vlucht, op de hielen gezeten door een duivelse premiejager. The Underground Railroad toont een alternatieve, fictieve werkelijkheid zonder afbreuk te doen aan de loodzware historische realiteit en Amerika’s racistische verleden én heden. De constante sfeer van dreiging die Cora kent, geldt nog steeds voor veel Afro-Amerikanen vandaag de dag.

Het semi-autobiografische Feel Good is een serie van en met de Canadese comédienne, actrice en schrijfster Mae Martin. Martin speelt hierin een uitvergrote versie van zichzelf: een jonge stand-upcomedian en voormalig drugsverslaafde, die zich staande probeert te houden in de (comedy-)wereld. Wanneer ze de jonge vrouw George ontmoet, slaat de vonk vrijwel direct over. Maar hun relatie lijkt voor Martin al snel net zo verslavend te zijn als drugs. In het tweede seizoen vordert haar carrière, terwijl ze ook trauma’s in het verleden onder ogen moet zien na de diagnose posttraumatische stressstoornis. Feel Good is te streamen op Netflix.

Tot slot staan er op Netflix een nieuw sezioen van Atypical en van Never Have I Ever, waar LOVER al eerder aandacht aan schonk.

Films
De Indiase Bollywood-films zijn als genre inmiddels aardig bekend, maar dat geldt nog niet voor Nollywood, de filmindustrie in Nigeria. Qua uitgebrachte films is deze industrie groter dat Hollywood. Groot verschil is echter dat Nollywood-films doorgaans een budget hebben van maximaal 15.000 dollar en de opnames meestal slechts een week kosten. Ondanks internationale kritiek op de vaak zwakke plotten en dialogen is Nollywood vermeldenswaardig, omdat de films nauw aansluiten op de belevingswereld van (zwarte) Afrikanen en ons dus een wereld tonen die te weinig over het voetlicht komt: de wereld van zwarte Afrikanen door de ogen van zwarte Afrikanen.

De Nigeriaanse film Voiceless (Netflix) is gebaseerd op de beruchte ontvoering van de Chibok-schoolmeisjes door Boko Haram. Hoofdpersonen zijn Salma en Goni. Salma werd samen met haar medeschoolmeisjes meegenomen om ze westers onderwijs te ontzeggen. Ze werden verkracht, gemarteld en sommigen van hen vermoord. Goni en zijn goede vriend Bulus werden gedwongen om voor de opstandelingen te werken. Lang verhaal kort: Salma en Goni worden verliefd, Salma raakt zwanger en bevalt van een zoontje, en Goni en Bulus helpen de meisjes ontsnappen. Eenmaal thuis volgt een strijd met hun familie en gemeenschap. Vooral Salma krijgt het te verduren: haar zoon wordt niet geaccepteerd en zij wordt verstoten omdat ze een kind kreeg van een terrorist (en dat kind wil houden).

Quo Vadis, Aida? is een Bosnische speelfilm uit 2020 van Jasmila ┼Żbaniç en draait momenteel in de bioscoop. Het is gebaseerd op de val van de enclave Srebrenica en de daaropvolgende genocide. Aida werkt in Srebrenica als tolk voor de Verenigde Naties. Samen met haar gezin en 20.000 andere Bosnische moslims zoekt zij een veilig onderkomen in de enclave vanwege het oprukkende Bosnisch-Servische leger. De film toont de uren voorafgaand aan de dramatische evacuatie. Tot dan is Aida er zeker van dat de VN hen zou beschermen, maar als de chaos steeds groter wordt, probeert ze uit alle macht haar man en zoons te redden. Quo Vadis, Aida? won diverse prestigieuze prijzen en werd genomineerd voor een Oscar in de categorie Beste Buitenlandse film. Sterke punten van deze film zijn de krachtige vrouwenrollen en niet-clichématige (gender)stereotyperingen.

Georgiana Spencer (1757-1806), hertogin van Devonshire, was in haar tijd een invloedrijke vrouw. In een tijd waarin vrouwen ondergeschikt werden geacht, gebruikte ze haar intelligentie, charme en adellijke positie om politieke invloed uit te oefenen. Privé had ze het niet makkelijk: een ontrouwe en afstandelijke (en oudere) echtgenoot met wie ze op heel jonge leeftijd trouwde, diverse miskramen en een buitenechtelijk kind dat ze moest afstaan. Er is weinig fantasie voor nodig om de parallellen te zien met het leven van haar achter-achter-achter-achternicht Lady Di. De verfilming van het leven van Georgiana is te zien op NPO onder de titel The Duchess. De actrices Keira Knightley als Georgiana en Charlotte Rampling als haar moeder maken deze film alleen al de moeite van het kijken waard.

Podcasts
In Tieten & Triatlon gaan twee oude LOVER-bekenden in gesprek met sportieve gasten. Marlies Mulders (oud-penningmeesteres) en Eva Verbeek (voormalig redactiecoördinatrice) zijn fervent triatlonatletes en stellen in hun podcast normatieve kaders binnen de triatlonsport ter discussie. Je hoeft namelijk niet bovenmatig slank, sterk en gedisciplineerd te zijn om te kunnen genieten van deze multisport. Eva en Marlies spreken mensen voor wie triatlon meer dan racen betekent. Ze richten zich op beleving, herkenning en gedeelde problematiek waar iedere beginnende of ervaren duursporter zich mee kan identificeren. Soms zijn ze bij een mooi evenement aanwezig voor een sfeerreportage, dan weer registreren ze hoe ze oefenen met het verwisselen van een band. Hoewel de podcast duidelijk feministische bedoelingen kent, wordt dit niet benadrukt. Deze vrouwen doen wat mannen altijd al deden: ruimte innemen, zonder verontschuldigingen aanwezig zijn en bespreken wat ze willen bespreken.

Hoe komt het dat mannen alles beter denken te weten? Waarom luisteren we met meer aandacht als witte mannen aan het woord zijn? En hoe dienen we deze betweters het beste van repliek? Het opmerkelijke fenomeen mansplaining is onderwerp van de meeste recente aflevering van I’m Speaking. In deze podcast onderzoeken Sophie van Gool en Coco van Beveren de verschillende manieren waarop het patriarchaat nog steeds springlevend is. Ze gaan in gesprek met experts en deskundigen uit de praktijk en verzamelen de kennis die nodig is om het systeem te veranderen.

Heb je zelf een tip? Deel het in de reacties. Mocht je trouwens een boek willen kopen, doe je lokale boekhandel een plezier en bestel het boek daar of direct bij de uitgever. Dan levert het hen én de auteurs tenminste iets op. Internetgiganten (zoals die dikke blauwe meneer) romen namelijk een hoog percentage van de aankoopprijs af.


Steun LOVER!
LOVER draait uitsluitend op vrijwilligers en donaties. Wil je dat Nederlands oudste feministische tijdschrift blijft bestaan? Help ons door een (eenmalige) donatie. Elke euro is welkom en wordt gewaardeerd. Meer informatie vind je hier.

Meer LOVER? Volg ons op Twitter, Instagram, Linkedin en Facebook