LOVER jaaroverzicht 2022

Photo by Myriam Zilles on Unsplash
redactie • 31 dec 2022

Het jaar 2022 zit erop! Wij van LOVER kijken met trots terug op een productief jaar vol spraakmakende artikelen, persoonlijke columns en stijgende bezoekcijfers. Welke artikelen zijn het best gelezen? Welke riepen de meeste discussie op? Is er verschil tussen de reacties op onze sociale media? En wie was dit jaar de meest productieve auteur?

Dit jaar publiceerde LOVER 81 artikelen. Verreweg de meeste artikelen zijn geschreven door vaste redacteurs en bestuursleden. Slechts 7 artikelen zijn geschreven door externe auteurs. De beeldmakers van LOVER hebben dit jaar ruim 50 originele beelden gemaakt.

Traditiegetrouw zijn de meeste artikelen gepubliceerd in de rubriek Politiek & Maatschappij (42 artikelen). Op afstand volgen de rubrieken Recensies & Tips (15), English (9), Columns (8) en Kunst & Cultuur (7).

Net als voorgaande jaren voert bestuursvoorzitster Miranda Valkenburg met 19 artikelen de ranglijst aan van meest productieve LOVER-auteurs van 2022. Op nummer twee staat Pia Sophia met 12 artikelen en op nummer drie staat Willemijn Roodbol met 9 artikelen.

Om te bepalen welke artikelen het best gelezen zijn, is gekeken naar bereik en betrokkenheid op sociale media. Hoe vaak is er op de link geklikt? Hoeveel waardering kregen de artikelen in de vorm van hartjes en duimpjes? Hoe vaak zijn ze gedeeld? Waar is het vaakst op gereageerd?

Top 5 – Instagram
Migraine is een ziekte die vrouwen disproportioneel treft. Deze genderfactor is een van de redenen waarom migraine lange tijd niet serieus is genomen en is afgedaan als een ‘vrouwenkwaaltje’. Op de Internationale Dag van de Migraine, op 12 september, herplaatsten we de column die bestuursvoorzitster Miranda Valkenburg, zelf migrainepatiënt, een jaar eerder al publiceerde. Deze column kreeg op Instagram verreweg de meeste hartjes.

1. De onzichtbare ziekte (die vooral vrouwen treft) – door Miranda Valkenburg
2. De alfaman als uitstervend ras – door Miranda Valkenburg
3. Interview Milouska Meulens – door Aimée Dabekaussen
4. The voice of hypocriet Holland – door Miranda Valkenburg
5. Waarom de reactie ‘not all men’ schadelijk is – door Dewi van der Kuip

Top 5 – Twitter
Eind september debatteerde de Tweede Kamer over aanpassing van de transgenderwet. Het wetsvoorstel deed flink wat stof opwaaien, ook op sociale media. En zoals gebruikelijk ging het er vaak hard en ongenuanceerd aan toe. Om helderheid te verschaffen en misvattingen uit de wereld te helpen publiceerde Emma Ruiter op 2 oktober een artikel over de nieuwe transgenderwet. Daarin legde ze haarfijn uit wat de wet precies inhoudt en waarom al die weerstand en ophef onnodig zijn. Een tegenreactie bleef uiteraard niet uit: met name op Twitter kwam een flink aantal smakeloze en denigrerende reacties. Die leverden Emma de eerste plaats op in de top 5 van meest spraakmakende LOVER-artikelen op Twitter.

1. Zes vragen over de nieuwe transgenderwet – door Emma Ruiter
2. Waarom de reactie ‘not all men’ schadelijk is – door Dewi van der Kuip
3. Geen plaats voor geweld tegen vrouwelijke politici – door Floortje Fontein
4. De ongelijke toegang tot rechtshulp voor vrouwen – door Willemijn Roodbol
5. Meer diversiteit in de politiek begint bij de kieslijsten – door redactie

Top 5 – Facebook
In het voorjaar bekende Johan Derksen live op televisie dat hij in zijn jonge jaren een vrouw verkracht heeft. Disgenoten en publiek lachten er smakelijk om en dikten het verhaal nog wat aan. Maar Nederland ontplofte op sociale media en dat stemde bestuursvoorzitster Miranda Valkenburg optimistisch.

“Tussen alle terechte verontwaardiging op sociale media staan boreale oprispingen van roeptoeters die klagen over ‘woke’ en links en cancelcultuur, en die vol heimwee smachten naar de gezellige jaren zeventig toen alles ‘gewoon’ nog kon. Maar ze vormen duidelijk een minderheid en worden stuk voor stuk virtueel gefileerd.”

Helaas was haar optimisme van korte duur: Johan bleek helemaal niet gecanceld. Haar column, met een geweldig beeld door Josien Vogelaar, kreeg op Facebook wel mooi de meeste likes en shares.

1. De alfaman als uitstervend ras – door Miranda Valkenburg
2. The voice of hypocriet Holland – door Miranda Valkenburg
3. Vergeten vrouwen #3 2022 – door Miranda Valkenburg
4. Recensie: Pam & Tommy – door Wendy Hardeveld
5. Menstruatieverlof: de voors en tegens – door Pia Sophia en Miranda Valkenburg

Top 5 – LinkedIn
Vrouwen die ervoor kiezen om geen kind te krijgen, moeten hun keuze steeds verantwoorden. Óf ze worden belerend toegesproken. Óf ze worden meewarig aangekeken. Het lijkt bijna een gebod: ‘Gij zult werpen’. Wijk je van de norm af, dan word je met argusogen bekeken en ter verantwoording geroepen. Op Moederdag stonden Marlies (lid van de Raad van Advies van LOVER) en Miranda (bestuursvoorzitster van LOVER) stil bij de sociale druk en dubbele moraal rondom moederschap en bewuste kindervrijheid. Dit artikel had op LinkedIn bijna het grootste bereik. Alleen die alfaman, die maar niet wil uitsterven, scoorde hoger.

1. De alfaman als uitstervend ras – door Miranda Valkenburg
2. Help, een vrijwillig kinderloze vrouw – door Marlies Mulders en Miranda Valkenburg
3. Ongelijkwaardigheid in de preventieve zorg – door Pia Sophia
4. Ik ben geen feminist, maar... – door Emma Ruiter
5. De alleenstaande moeder #2: discriminatie op de huizenmarkt – door Saskia Bultman

Op naar 2023
Statistisch gezien zijn bovenstaande klassementen uiteraard niet te betwisten. Maar wellicht ben je van mening dat een bepaald artikel ten onrechte ontbreekt in de lijstjes. Misschien vind je het volslagen onbegrijpelijk dat dat ene artikel niet vaker gelezen en gedeeld is. Of wil je een artikel nogmaals onder de aandacht brengen. Zet ze in de reacties en laat het ons weten!

Wij van LOVER danken jullie voor alle feedback, likes, shares, retweets, comments en input. Ofwel in goed Nederlands: wat fijn dat jullie ons werk ook dit jaar konden waarderen. Graag tot ziens in 2023!

Steun LOVER!
LOVER draait uitsluitend op vrijwilligers en donaties. Wil je dat Nederlands oudste feministische tijdschrift blijft bestaan? Help ons door een (eenmalige) donatie. Elke euro is welkom en wordt gewaardeerd. Meer informatie vind je hier

Meer LOVER? Volg ons op TwitterInstagramLinkedIn en Facebook.