LOVER Tipt #1 2024

redactie • 20 jan 2024

Op zoek naar iets om te kijken terwijl je deze koude dagen onder een warm dekentje op de bank doorbrengt? LOVER heeft een aantal kijktips voor je verzameld. Deze editie staat in het teken van binge-worthy animatieseries.

Avatar: The Legend of Korra

Waarschijnlijk de bekendste serie in deze editie van LOVER Tipt is Avatar: The Legend of Korra. In deze serie volgen we de ontwikkeling van een jonge Avatar die de directe opvolger is van de geliefde Avatar Aang. Korra is een gedreven maar ook ongeduldig persoon die moeite heeft om innerlijke rust te vinden. Ze is erg getalenteerd en pakt dingen snel op, waardoor ze gefrustreerd raakt als iets haar niet in één keer lukt. The Legend of Korra spelt zich af in een tijdperk van industrialisatie en grote veranderingen, waardoor ook vragen opdoemen over of een Avatar nog wel nodig of wenselijk is in een modern tijdperk. In de serie moet Korra strijden tegen verschillende personages die de wereld willen ‘verlossen’ van de Avatar, maar ze voert ook een innerlijke strijd over haar rol en betekenis in de moderne, snel veranderende wereld. Korra vraagt zich voortdurend af of ze wel de juiste keuzes maakt en of haar bestaan wel waardevol is voor de mensheid als geheel maar ook voor de mensen die dichtbij haar staan – vragen waar veel jongeren mee worstelen. Naast fundamentele onderwerpen over persoonlijke groei, liefde, vriendschap en betekenis, worden in deze serie ook maatschappelijke onderwerpen aangekaart zoals solidariteit, ongelijkheid, orde, leiderschap, macht en (maatschappelijke) verandering. De vier seizoenen van Avatar: The Legend of Korra zijn te streamen op Netflix.

She-Ra and the Princesses of Power

Deze fantasierijke en kleurrijke serie gaat over een groep jongeren die de wereld moeten redden van het kwaad. De serie is geschikt voor jonge mensen, maar is zeker ook aan te raden voor ieder die van animatieseries houdt. Het verhaal speelt zich af op de planeet Etheria, waar de Horde vecht tegen de oorspronkelijke bewoners van Etheria (de Rebellion) om totale controle over de planeet te krijgen. In de hoofdrol speelt Adora, een sterke jonge soldaat die haar hele leven wordt getraind om te vechten voor de Horde. Wanneer zij samen met haar beste vriendin en medesoldaat Catra er op een avond stiekem op uit gaan, vindt Adora een magisch zwaard die haar transformeert tot een mythische strijder genaamd She-Ra. Ze wordt gevangengenomen door Glimmer, leider van de Rebellion. Adora ontdekt dat de Horde kwade bedoelingen heeft en de planeet vernietigt (in tegenstelling tot wat ze eerst dacht, namelijk dat ze de planeet orde brachten) en laat Catra achter bij de Horde. Met haar nieuwe vrienden van de Rebellion strijd Adora tegen de Horde en tegen Catra. Hoewel de serie gezien kan worden als een klassieke strijd van goed tegen kwaad, zijn alle karakters genuanceerd en moeten ze omgaan met complexe keuzes en gevoelens. Fundamentele thema’s zoals vriendschap, (zelf)liefde en kracht, maar ook haat, jaloezie en eenzaamheid staan centraal. En last but not least, de serie zit vol queer relaties en identiteiten. She-Ra and the Princesses of Power is werkelijk een warm bad voor deze koude dagen, heeft maar liefst vijf seizoenen en is te zien op Netflix.

Centaurworld

Een andere kleurrijke en fantasievolle serie is Centaurworld. Deze musicalserie gaat over Horse, een oorlogspaard dat samen met haar ruiter Rider vecht tegen het kwaad. Al snel raken Rider en Horse van elkaar gescheiden, en Horse belandt in een fantasievolle, magische wereld: Centaurwereld. Horse is vastberaden om terug te keren naar de wereld van oorlog en strijd waar ze vandaan komt, om zich te herenigen met Rider. Samen met een groep centauren die ze heeft ontmoet, gaat ze op zoek naar een manier om terug te keren naar de wereld waar ze vandaan komt. Hoewel de serie in eerste instantie vrij jeugdig en vrolijk overkomt, zit er zeker een meer volwassen en duistere kant aan. De kleurrijke Centaurwereld staat in vreemd contrast met de spanningen die zich in die wereld afspelen. De serie kaart op een bizarre manier onderwerpen aan zoals mededogen, empathie, leiderschap, verantwoordelijkheid en vriendschap. Centaurworld bestaat uit twee seizoenen en is te zien op Netflix.

Dead End: Paranormal Park

In Dead End: Paranormal Park volgen we de tieners genaamd Barney en Norma, die gaan werken in een dubieus pretpark. Het spookt in het pretpark, waardoor Barney en Norma allerlei avonturen beleven. Voornamelijk persoonlijke ontwikkeling, worsteling met gevoelens en moeilijkheden in het vormen van relaties (met familieleden, vrienden en geliefden) staan centraal in deze serie. Ook wordt er veel aandacht besteed aan diversiteit: Barney is een Joodse homoseksuele transjongen. Vooral zijn oma lijkt moeite te hebben met zijn genderidentiteit, wat zorgt voor een complexe band tussen Barney en zijn ouders. Norma is een Pakistaans-Amerikaanse biseksuele tiener met autisme, die ook worstelt met sociale angst. Behalve Barney en Norma ontmoeten we ook andere diverse karakters. Door hen in absurde, paranormale situaties te plaatsen, kan de serie op een uitvergrote manier reële worstelingen aankaarten van tieners die niet geheel binnen de normatieve, overheersende cultuur passen. Hoewel er een derde seizoen van Dead End: Paranormal Park op de planning stond, heeft Netflix besloten het bij twee seizoenen te houden.

Tuca & Bertie

Tuca & Bertie is een serie die meer ‘volwassen’ is dan de bovengenoemde series. Waar de voorgaande series vooral over oudere tieners of jongvolwassenen gaan, zijn de hoofdpersonages dertigers. De vriendinnen Tuca en Bertie zijn antropomorfische vogels, die zich een weg proberen te banen in hun absurdistische – maar op een vreemde manier realistische – wereld. Tuca is impulsief en oogt zorgeloos, terwijl Bertie angstiger is en meer van zekerheid en controle houdt. Tuca & Bertie kaart allerlei onderwerpen aan waar jonge mensen mee worstelen in het ‘volwassen leven’. Voorbeelden hiervan zijn werk, professionaliteit, verantwoordelijkheid, verslaving, seks en chronische menstruatieklachten. Hoewel de onderwerpen serieus en zwaar zijn, is de serie op een vreemde manier geruststellend: het biedt herkenning en handvatten om met serieuze problemen en met de absurditeit van het bestaan om te gaan. En dit met een goede dosis humor. Het eerste seizoen van Tuca & Bertie is te streamen op zowel Netflix als op HBO. Het tweede seizoen is vooralsnog enkel op HBO te zien.

Disenchantment

Disenchantment is een komische fantasy serie over de middeleeuwse prinses Bean (Tiabeanie) van Dreamland. Bean is eigenzinnige levensgenieter en lijkt niet erg veel verantwoordelijkheid te nemen. Maar schijn bedriegt: deze prinses geniet van drank, feesten, seks en leuke dingen doen, maar ook van vechten voor haar rijk en de inwoners van Dreamland. Hoe Bean haar land en volk verdedigt, kiest ze geheel zelf. Ze doet niet simpelweg wat anderen haar opdragen en denkt zelf na over wat het beste is voor Dreamland en voor haarzelf. Ze is in deze zin geen stereotype heldin die zichzelf en haar eigen geluk zomaar opoffert voor anderen. Integendeel, ze neemt haar lot in eigen handen. Hoewel er wel wat serieuze onderwerpen aan bod komen, is deze serie voornamelijk vermakelijk en luchtig, en soms wat grof. In 2023 is het vijfde seizoen van Disenchantment uitgekomen. Alle seizoenen zijn te zien op Netflix.

Blue Eye Samurai

De laatste serie in deze editie van LOVER Tipt wijkt een beetje af van de hierboven genoemde series op verschillende vlakken. Ten eerste is er een duidelijk verschil op het gebied van animatie. Daarnaast is er een groot verschil in genre: de eerdergenoemde series zijn allemaal fantasievol, terwijl de wereld van Blue Eye Samurai een stuk realistischer en serieuzer is. Het verhaal speelt zich af tijdens de Edoperiode in Japan in de zeventiende eeuw en gaat over Mizo, een strijder die een Japanse moeder en een witte vader heeft. Tijdens de Edoperiode was het voor de meeste buitenlanders verboden om in Japan te verblijven. Het Japanse volk keek vaak neer op westerse mensen. Mizu wordt gediscrimineerd vanwege haar blauwe ogen en besluit wraak te nemen op haar vader. Om minder aandacht te trekken en vrij te kunnen gaan en staan waar ze wil, draagt ze een bril met gekleurde glazen en is ze vermomd als man. Mizu weet niet precies wie haar vader is, maar in die tijd waren er slechts vier witte mannen in Japan – dus vier mogelijke vaders – en ze besluit ze allemaal te doden. Een tattoo op Mizu’s arm suggereert dat ze al een van de vier mannen heeft gedood. Het eerste seizoen van Blue Eye Samurai gaat over het opsporen van en in gevecht gaan met de tweede man. Naast Mizu volgt de serie nog een ander vrouwelijk personage, prinses Akemi. In tegenstelling tot Mizu, die zich vermomt als man en daardoor haar eigen gang kan gaan zonder toestemming van een man, probeert Akemi politieke en sociale macht te vergaren en de mannen om zich heen te beïnvloeden. Blue Eye Samurai is een interessante serie die weergeeft in welke bochten de vrouwelijke personages zich moeten wringen om invloed te hebben op hun eigen leven. Echter, een waarschuwing is op z’n plek: het is een behoorlijk gewelddadige, bloederige serie met ontzettend goede maar ook intense vechtscènes. In 2023 kwam het eerste seizoen van Blue Eye Samurai uit. Alles wijst erop dat er een of meerdere seizoenen volgen. Blue Eye Samurai is te streamen op Netflix.

LOVER Tipt verschijnt met enige regelmaat. De vorige edities vind je op onze website in de rubriek Recensies & Tips.

LOVER draait uitsluitend op vrijwilligers en donaties. Wil je dat Nederlands oudste feministische tijdschrift blijft bestaan? Help ons door een (eenmalige) donatie. Elke euro is welkom en wordt gewaardeerd. Meer informatie vind je hier