LOVER Tipt #2 2024

LOVER Tipt 2 2024 Beeld Marlijn Metzlar
LOVER Tipt 2 2024 Beeld Marlijn Metzlar
redactie • 17 feb 2024

Op zoek naar een goed boek, een fijne film of een interessante documentaire? Weten welke podcasts en socials je absoluut niet wil missen? Zin in een theatervoorstelling of museumbezoek? LOVER heeft weer een aantal mooie tips voor je verzameld.

Expositie: about A woman – Holy Moly
In de reeks about A woman gaan vrouwelijke kunstenaars in dialoog over hun positie in de kunstwereld. In maart organiseert about A woman onder de titel Holy Moly een expositie bij Ruimte Remmelink in Delft. Deze expositie biedt een hedendaagse blik op het goddelijke en de vrouw. Vijf kunstenaressen - Maritsa van Luttikhuizen, Debbie Voerman, Astrid Moors, Rolina Nell en Fleur van den Berg - hebben speciaal voor deze tentoonstelling nieuw werk gemaakt. Holy Moly wordt op zaterdag 2 maart om 16:00 uur geopend en is daarna nog iedere vrijdag en zaterdag te zien tot en met zaterdag 30 maart 2024.
Meer informatie vind je hier.

Boek: Het klimaatboek – Greta Thunberg
Voor haar klimaatboek interviewde Greta Thunberg bijna honderd leiders, wetenschappers, activisten, denkers en publicisten. Ze deelden hun kennis over allerlei onderwerpen: van smeltende ijskappen tot inheemse soevereiniteit, van fast fashion tot voedselvoorziening en duurzaamheid. Het Klimaatboek beschrijft hoe de vele crises op onze planeet met elkaar samenhangen en legt uit hoe en waarom onze wereld verandert. Dat mensen lange tijd in het ongewisse zijn gelaten, is een van de grootste problemen, maar ook een belangrijke bron van hoop. Met de juiste kennis kunnen we duurzame oplossingen vinden en in actie komen.
Het boek verschijnt op 22 februari en is hier te bestellen.

Boek: Kapitalisme is seksisme – Doortje Smithuijsen
Binnen het kapitalisme wordt de ongelijkheid tussen vrouwen en mannen schaamteloos uitgebuit. Vrouwen worden nog steeds gezien als verzorgers ‘van nature’, terwijl mannen standaard buitenshuis werken. Jonge vrouwen bevinden zich hierdoor in een onmogelijke spagaat, want hoe combineer je een carrière met een gezin? Influencers dragen bovendien bij aan onzekerheid. Doortje Smithuijsen analyseert aan de hand van persoonlijke ervaringen hoe schijnbaar onschuldige fenomenen als moedervloggers en Rocycle onderdeel zijn van een systeem dat vrouwen blijft marginaliseren. Met haar vlijmscherpe blik laat ze zien hoe moeilijk het is voor vrouwen om binnen dit systeem vrije keuzes te maken.
Het boek verschijnt op 27 februari en is hier te bestellen.

Theater: (v)
In geen enkele eeuw is er zoveel veranderd in het leven van vrouwen als in de afgelopen honderd jaar. In de voorstelling (v) van het Vlaamse theaterhuis De Nwe Tijd onderzoeken Freek Vielen en Rosa Vandervost samen met vijf actrices de verwachtingen die ze hebben van het leven, de keuzes die ze maakten en de invloed van de generaties voor en na hen op die keuzes. In de ontroerende, grappige en persoonlijke voorstelling gaan Mieke De Groote, Evgenia Brendes, Brenda Corijn, Ellis Meeusen en Suzanne Grotenhuis het gesprek aan over hun verleden en de toekomst. De voorstelling gaat over de herinneringen die ze met zich meedragen: de mooie en de gelukkige, maar ook de ongemakkelijke en de pijnlijke.
Op 7 maart 2024 is de Nederlandse première van (v) in de Brakke Grond in Amsterdam. Voor meer informatie, kijk hier.

Documentaire: Tula leeft!
De tot slaaf gemaakte Tula werkte op plantage Knip op Curaçao. Op 17 augustus 1795 komt hij in opstand en legt met andere tot slaaf gemaakten het werk neer. Omdat de plantage-eigenaar niet ontvankelijk is, trekken ze naar de hoofdstad, naar de gouverneur. Onderweg sluiten andere tot slaaf gemaakten zich bij hen aan. Tula en veel anderen bekopen het uiteindelijk met de dood, maar de opstand groeit uit tot nationaal symbool. Tula zelf wordt in 2010 uitgeroepen tot nationale held. In de documentaire Tula leeft! lopen de Curaçaose zangeres Izaline Calister en musicus Thijs Borsten de Ruta di Tula op Curaçao. Ze ontmoeten er bijzondere eilandgenoten die over Tula vertellen. Aan het einde van elk gesprek zingt Calister een lied dat daarbij aansluit. In Willemstad staan ze bij de plek waar Tula en medestrijders werden opgehangen, als waarschuwing aan anderen om niet in opstand te komen. Volgens Jeanne Henriquez van Museo Tula is het goed om de vraag te stellen: wat kunnen wij vandaag de dag van Tula leren?
De documentaire Tula leeft! is hier te zien.

Film: Golda
Op 6 oktober 1973, Israëls heilige dag Jom Kipoer, lanceren Egypte, Syrië en Jordanië een gezamenlijke verrassingsaanval op het schiereiland Sinaï en de Golanvlakte. Terwijl ze wordt tegengewerkt door haar volledig mannelijke kabinet en onlangs gediagnosticeerd is met kanker, is het aan minister-president Golda Meir om deze noodsituatie de kop in te drukken. Golda vertelt het verhaal van deze oorlog, maar is vooral een psychologisch drama over een premier onder hoogspanning, die ook nog aan kanker lijdt. De rol van de eigenzinnige Meir wordt vertolkt door Helen Mirren.
Golda is hier te zien.

Theater: nOOb speelt nOOb
Laura Bakker en Isabelle Kafando studeerden in juni 2021 af aan de toneelschool en wonnen als duo nOOb de Top Naeff prijs, een prijs die onregelmatig wordt uitgereikt onder de afstudeerders van de AHK, voor het meest veelbelovende talent. Ook wonnen ze dat jaar het Amsterdams Kleinkunst Festival en namen daarmee de publieksprijs en de Wim Sonneveld prijs in ontvangst. Hun avondvullende cabaretvoorstelling nOOb speelt nOOb gaat over het zijn van een nOOb: een nieuweling, een beginneling, een groentje, een nobody. Schakelend van de ene naar de andere scène laat nOOb je zien hoe weird en lachwekkend de realiteit soms is.
De voorstelling is nog tot half maart te zien. De speellijst vind je hier.

LOVER bestaat uitsluitend dankzij betrokken vrijwilligers en donaties. Voor de jubileumactiviteiten zijn extra middelen nodig. Informatie over (eenmalig) doneren vind je hier
Potentiële subsidieverstrekkers voor wie de doelstellingen van LOVER passen binnen de eigen kaders, kunnen contact opnemen met het bestuur via .