LOVER Tipt #4 2023

redactie • 17 jun 2023

Op zoek naar een goed boek, een fijne film of een interessante documentaire? Weten welke podcasts en socials je absoluut niet wil missen? Zin in een theatervoorstelling of museumbezoek? LOVER heeft weer een aantal mooie tips voor je verzameld.

Hanna (Netflix)
Genadelozer dan de VPRO, die de film typeert als ‘een volslagen krankjorum verhaal over een meisje dat door pa in Finland is opgevoed als een feilloze sluipmoordenaar’ kan Hanna niet beschreven worden. Toch nemen we deze film als tip op. De redenen? Het fantastische acteerspel van Saoirse Ronan, de visuele hoogstandjes met schitterende opnames in het besneeuwde Finland, en de sfeerbepalende muziek. Maar ook het simpele feit dat er sterke vrouwenrollen in voorkomen. Hanna is een keiharde huurmoordenares en Cate Blanchett speelt een meedogenloze spionne. Zo zien we vrouwen niet vaak in films. Het verhaal is dun: het tienermeisje Hanna woont met haar vader, een voormalig CIA-agent, in de wildernis van Finland. Daar wordt ze lichamelijk en geestelijk getraind voor een speciale missie: wraak nemen op degene die haar moeder heeft vermoord. Wanneer ze deze missie uitvoert, ontdekt ze meer over haar verleden.

The Wife (NPO)
Glenn Close schittert in The Wife uit 2017 als echtgenote van een befaamd schrijver die de Nobelprijs voor Literatuur wint. De stille, ingetogen vrouw staat in schril contrast met de populaire, charismatische man. De film start oppervlakkig, maar gaandeweg breken complexe emoties door het harmonieuze glazuur heen. Ja, er zijn huwelijksperikelen, zoals ontrouw en geheimen. Maar zodra het kernconflict duidelijk is, krijgt de stille acteerprestatie van Close pas echt impact. De bittere conclusie komt hard binnen, en de blikken van Close zijn krachtiger dan de uitgesproken woorden.

Kimi (HBO Max)
Angela is een techneute die helpt om de Kimi, een device als Siri en Alexa, te verbeteren. Kimi werkt niet met algoritmes om de prestaties te verbeteren, maar met mensen die foute interpretaties achterhalen door anonieme opnames te beluisteren. Wanneer een klant verkeerd begrepen is, dan voert ze nieuwe codes in het systeem in om dit in het vervolg te voorkomen. Vanwege de Covid-pandemie werkt ze vanuit huis, wat haar goed bevalt, want ze heeft pleinvrees. Op een dag ontdekt ze een opname van een geweldsmisdrijf. Die dwingt haar om naar buiten te gaan – een ongelooflijk zware opgave voor haar. Naast Angela’s persoonlijke worsteling en de stilistische filmtechniek is Kimi een spannende thriller die slim inspeelt op vooroordelen en angsten rondom privacy en surveillance.

The Swimmers (Netflix)
The Swimmers is een aangrijpende en actuele film over de vluchtelingencrisis. Het verhaal van de Syrische Yusra en Sara Mardini is waargebeurd. Nadat de zoveelste raket hun woonplaats raakt, vluchten de twee zussen uit Damascus. In een volgepakt rubberen bootje steken ze de Mediterraanse zee over, voor een beter leven én om hun olympische droom waar te kunnen maken. De twee meisjes kunnen namelijk heel goed zwemmen. Het is een mooie film over hoop, moed en zusterliefde. De ‘gewoonheid’ van de twee meisjes, die net als andere leeftijdgenoten vooral plezier willen maken, heeft de overhand. Juist dat maakt de film ontroerend. Want wat ze meemaken, is allesbehalve gewoon. De film raakt een vergelijkbare snaar als het dagboek van Anne Frank: vreselijke dingen meemaken, maar tegelijkertijd als tiener opgroeien en daarover verhalen. Het maakt de humanitaire crisis des te schrijnender.