LOVER Tipt #6 2024

LOVER Tipt - Marlijn Metzlar
LOVER Tipt - Marlijn Metzlar
redactie • 22 jun 2024

Op zoek naar een goed boek, een fijne film of een interessante documentaire? Weten welke podcasts en socials je absoluut niet wil missen? Zin in een theatervoorstelling of museumbezoek? LOVER heeft weer een aantal mooie tips voor je verzameld.

Blinde vlekken – Lieke Asma
In Blinde Vlekken beschrijft filosofe en psychologe Lieke Asma hoe impliciete vooroordelen ons (mis)leiden. We denken objectief en rechtvaardig te zijn, maar zijn dat toch niet. We kunnen mensen onrechtvaardig behandelen zonder het te willen of zelfs maar op te merken. Onbewust en ongewild maken we onderscheid tussen personen op basis van hun gender, etniciteit, leeftijd, lichaamsgewicht of seksuele oriëntatie. Hoe kan het dat ons zelfbeeld zo afwijkt van ons gedrag? Het antwoord lijkt helder: in het onbewuste liggen vooroordelen opgeslagen, die ongemerkt onze gedachten, gevoelens en beslissingen beïnvloeden. Maar is dat wel de juiste manier om hierover na te denken? Is het wel behulpzaam om de blik naar binnen te richten? Asma pleit voor een radicaal ander perspectief. Om oog te krijgen voor onze blinde vlekken moeten we de aandacht juist verplaatsen naar de wereld buiten ons. Alleen door te kijken naar patronen in gedrag, keuzes en reacties, en door te luisteren naar ervaringen van anderen, kunnen we discriminatie herkennen en voorkomen.
Het boek bestellen kan hier

De Cleopatra’s – Lloyd Llewellyn-Jones
De Egyptische koningin Cleopatra was bij leven al een legende, vaak meer mythe dan werkelijkheid. Het verhaal van Cleopatra is echter niet het verhaal van één vrouw; het is het collectieve verhaal van een groep koninginnen met dezelfde naam, die anderhalve eeuw de troon bezetten. Deze vrouwen waren in staat om werkelijk politieke macht uit te oefenen, en om de normen in een door mannen gedomineerde samenleving aan te passen en te veranderen. De zeven koninginnen waren familie van elkaar: als moeders, dochters, zussen en nichten. Ze hadden absolute macht, omzeilden politieke intriges en voerden legers aan in de strijd. Het onlangs verschenen boek De Cleopatra’s is een nieuwe geschiedenis van deze buitengewone vrouwen in een van de bekendste en fascinerende dynastieën uit het oude Egypte.
Het boek bestellen kan hier.

De geschiedenis van de vrouw in 100 voorwerpen Annabelle Hirsch
Wat zijn de objecten die het zijn van een vrouw definiëren? Welke voorwerpen beschrijven het leven als vrouw door de eeuwen heen? Er zijn talloze manieren om een verhaal over vrouwen te vertellen. Kunsthistorica, filosofe en journaliste Annabelle Hirsch doet het aan de hand van objecten. De honderd alledaagse voorwerpen die Hirsch beschrijft, getuigen van het verlangen van vrouwen naar vrijheid en rebellie, maar staan ook symbool voor de mythen en normen waarmee vrouwen zijn kleingehouden. Hirsch creëert een kosmos van vrouwen en hun spullen: een tupperwarebakje, een glazen dildo, Venetiaanse steltenschoenen, een hongerstakingsmedaille, de katoenen tas van een tot slaaf gemaakte, de pussyhat en nog veel meer. Samen leveren deze verhalen een fascinerend, ontroerend en amusant boek op.
Het boek bestellen kan hier.

She Said (SkyShowtime)
Onderzoeksjournalistes Jodi Kantor en Megan Twohey publiceerden in 2017 het artikel Harvey Weinstein Paid Off Sexual Harassment Accusers for Decades in de New York Times. Hun speurwerk leidde tot de arrestatie en veroordeling van Weinstein en zette de #metoo-beweging in gang. In 2019 publiceerden ze het boek She Said, waarin ze gedetailleerd verslag doen van hun journalistieke onderzoek naar de filmproducent en waarbij ze ook tientallen andere zaken blootleggen. Op basis van het boek verscheen in 2022 de biografische dramafilm She Said, met Zoe Kazan en Carey Mulligan in de hoofdrol.
De film is te streamen op SkyShowtime.

Rules of the Game (NPO Plus)
Wanneer een personeelslid van Fly Dynamics zelfmoord pleegt en de politie naar sporen zoekt, blijkt er al snel meer mis te zijn binnen het bedrijf. In de vierdelige Britse serie Rules of the Game gaat HR-manager Maya Benshaw aan de slag bij Fly om de toxische bedrijfscultuur te verbeteren. Haar lijvige rapport vol aanbevelingen over racisme, seksisme en ongewenste intimiteiten op de werkvloer liegt er niet om. Onder het mom van een spannende ‘whodunnit’ stelt de serie allerlei misstanden aan de kaak.
De serie is in zijn geheel te zien bij NPO Plus.

The Dead Don’t Hurt (bioscopen)
De speelfilm The Dead Don’t Hurt wordt veelbelovend ‘een feministische western’ genoemd. Het verhaal draait om de vrijgevochten en zelfstandige Frans-Canadese Vivienne Le Coudy (gespeeld door Vicky Krieps) die een relatie begint met een Deense immigrant in het Amerika van 1860. Wanneer haar vriendje nogal impulsief besluit om mee te gaan vechten in de Amerikaanse Burgeroorlog, moet Vivienne het in haar eentje opnemen tegen de machtige en meedogenloze mannen in haar woonplaats.
De film draait sinds 6 juni in Nederlandse bioscopen en filmhuizen.

50 jaar LOVER!
LOVER draait sinds de start in 1974 volledig op vrijwilligers en donaties. Dit jaar bestaat LOVER 50 jaar. Voor de jubileumactiviteiten zijn extra middelen nodig. Informatie over (eenmalig) doneren vind je hier
Potentiële subsidieverstrekkers zijn van harte uitgenodigd om contact op te nemen met het bestuur via .

Meer LOVER? Volg ons op XInstagramLinkedIn en Facebook.