LOVER Tipt #7

redactie • 10 jul 2024

Op zoek naar een goed boek, een fijne film of een interessante documentaire? Weten welke podcasts en socials je absoluut niet wil missen? Zin in een theatervoorstelling of museumbezoek? LOVER heeft weer een aantal mooie tips voor je verzameld.

Gentleman Jack - HBO

De historische dramaserie Gentleman Jack gaat over Anne Lister, een negentiende-eeuwse grootgrondbezitster van een prominente familie in Yorkshire. Anne viel op vanwege haar masculiene uitstraling en eigenaardige gewoontes. Zo droeg zij bijvoorbeeld altijd zwarte kleding, terwijl haar vrouwelijke tijdsgenoten zich uitdosten in extravagante, kleurrijke jurken. Daarnaast baande zij zich een weg in een uitsluitend mannelijke wereld: ze hield zich bezig met de zakelijke kant van het rentmeesterschap, met de kolenindustrie, met geneeskunde en met politiek. Begin negentiende eeuw was dit erg ongewoon; vrouwen hadden nog geen stemrecht en mochten nog niet studeren. Anne kreeg dan ook de denigrerende bijnaam ‘Gentleman Jack’. Niet alleen verwijst deze bijnaam naar haar zogenaamde ‘mannelijkheid’, maar ook naar haar seksuele geaardheid: ‘jack’ was een ander woord voor lesbienne. Lesbisch zijn was in die tijd uit den boze. Daarom werd er nooit openlijk gesproken over haar seksualiteit, hoewel haar omgeving wel vermoedens had. Er is nu veel bekend over Annes leven door haar nauwkeurig bijgehouden dagboeken, waarin Anne in geheimschrift schreef over haar affaires en liefdesrelaties met vrouwen. De serie, bestaande uit twee seizoenen van elk acht afleveringen, is gebaseerd op een deel van deze dagboeken.

House of the Dragon season 2 – HBO

In het tweede seizoen van House of the Dragon barst oorlog uit tussen aanhangers van koning Aegon II en koningin Rhaenyra Targaryan. Beiden beweren de rechtmatige troonopvolger te zijn van hun vader, de reeds overleden koning Viserys I Targaryan. Nog meer dan in het eerste seizoen ligt de focus in het tweede seizoen op hoe vrouwelijke leiders – voornamelijk Rhaenyra, Rhaenys en Alicent – worstelen om macht uit te oefenen in een door mannen gedomineerde wereld. We zien dat deze vrouwen veel competenter en wijzer zijn dan de mannelijke machthebbers inzien, en ze proberen dan ook steun en alliantie te zoeken bij elkaar.

Elke maandag verschijnt er een nieuwe aflevering van House of the Dragon seizoen 2, te zien op HBO. Momenteel zijn er vier van de acht afleveringen uit.

Breaking New Ground – HBO

Broadway-artiest Robert Hartwell heeft een 200 jaar oud huis gekocht in Massachusetts. Omdat het in slechte staat is, moet Hartwell het hele huis renoveren. Tijdens de renovatie probeert Hartwell de geschiedenis ervan te onthullen. Wat bijzonder is aan dit huis, aan deze renovatie en aan Hartwells zoektocht naar de geschiedenis van het huis en diens oorspronkelijke bewoners, is dat het gebouwd is in plantagestijl. In de tijd dat het gebouwd werd, was slavernij in Amerika nog niet afgeschaft. Dat Hartwell 200 jaar later dit huis heeft gekocht als succesvolle, zwarte, homoseksuele man, heeft diepe betekenis. Hartwell herstelt het huis niet zomaar in de oude staat, maar maakt er een prachtig, warm, liefdevol thuis van waarin hij zijn voorouders eert. Gaandeweg vindt Hartwell een logboek waarin staat dat er in het huis drie tot slaaf gemaakte mensen woonden, in het boek enkel aangeduid met een nummer. Hartwell gaat op zoek naar hun namen en hun geschiedenis, terwijl hij het huis verder renoveert.

Elke week komt er een nieuwe aflevering uit van Breaking New Ground op HBO.

Mina & Mevrouw – NPO Radio 1

In de podcastserie Mina & Mevrouw duikt journaliste en podcast-documentairemaakster Maartje Duin haar familiegeschiedenis in, wat ze eerder al deed voor de podcastserie De Plantage van Onze Voorouders. Deze keer focust Duin op het verhaal van Mina, een inwonende dienstbode van een voorouder van Duin. Wie was deze vrouw precies, die haar hele leven voor de gravin (Mevrouw) heeft gezorgd? Hoe was de verhouding tussen Mina en Mevrouw, hoe stond Mina hier zelf in? Hoeveel keuzevrijheid had ze? Was er, ondanks het verschil in stand, een emotionele band tussen Mina en Mevrouw mogelijk? In negen afleveringen (plus een bonusaflevering) probeert Duin antwoorden te geven op deze vragen. Te luisteren op NPO Radio 1 of via verschillende podcastapps.

Outstanding: A Comedy Revolution - Netflix

Comedy hoeft niet alleen te gaan over lachen, gieren brullen. Het is ook een manier om maatschappijkritisch te zijn, of een middel voor emancipatie. De documentaire Outstanding: A Comedy Revolution behandelt de geschiedenis van LHBTI+- gemeenschap in comedy aan de hand van persoonlijke, grappige en soms ook droevige verhalen van bekende komieken uit de LHBTI+-gemeenschap. De ongeveer anderhalf uur durende documentaire is te zien op Netflix.

50 jaar LOVER!
LOVER draait sinds de start in 1974 volledig op vrijwilligers en donaties. Dit jaar bestaat LOVER 50 jaar. Voor de jubileumactiviteiten zijn extra middelen nodig. Informatie over (eenmalig) doneren vind je hier
Potentiële subsidieverstrekkers zijn van harte uitgenodigd om contact op te nemen met het bestuur via .

Meer LOVER? Volg ons op XInstagramLinkedIn en Facebook.