LOVER Tipt #7 2023

redactie • 28 dec 2023

Op zoek naar leesvoer om de donkere dagen door te komen? Deze eindejaarseditie van LOVER Tipt staat bomvol boeken. Zo kom je die lange winteravonden wel door!

The Feminist Killjoy Handbook – Sara Ahmed
Weiger je te lachen om een seksistische mop? Spreek jij je racistische collega aan op een bedrijfsfeestje? En hoor je van je omgeving dat je niet zo flauw moet doen? Dan ben je volgens de Brits-Australische schrijfster Sara Ahmed een killjoy, een spelbreker of pretbederver, een humorloze, verzuurde feministe die te pas en te onpas haar mening door andermans strot probeert te duwen. In The Feminist Killjoy Handbook pleit Ahmed voor solidariteit en biedt ze handvatten om als killjoy te overleven in een samenleving die feminisme nodig heeft, maar feministische pretbedervers keihard afwijst.
Meer informatie lees je in de recensie van Femke van Zeijl op OneWorld en het boek bestellen kan hier.

Mien, een vergeten geschiedenis – Mariska Tjoelker
Mien van Bree heeft als kind al grote dromen: ze wil kampioene worden op de fiets. Omdat Nederland maar niet kan wennen aan de vrouw in de sport, verhuist Mien naar België, waar ze de ereplaatsen aaneenrijgt. In 1938 wordt Mien de eerste Nederlandse wereldkampioene wielrennen. Twee jaar later, in augustus 1940 keert ze terug naar haar geboortedorp Loosduinen: haar ernstig zieke moeder heeft dringend zorg nodig. Mien probeert haar oude leven te vergeten, maar ze betaalt daar een hoge prijs voor. Mien is het meeslepende verhaal van een eigenzinnige vrouw die de conventies aan haar laars lapte. Tegelijk vertelt het de verbijsterende geschiedenis van de vrouwensport in Nederland, waar het credo 'al zijn het atleten, ’t blijven voor alles vrouwen' tot ver in de jaren tachtig gold.
Boek bestellen? Klik hier.

Verlamd van angst. Wat seksueel misbruik met je doet – Agnes van Minnen
Waarom heb ik niet geschreeuwd? Waarom heb ik me niet verzet? Veel slachtoffers van seksueel misbruik kampen met deze vragen en durven zich uit schaamte niet uit te spreken, zelfs niet tegenover vrienden of hulpverleners. In het taboedoorbrekende boek Verlamd van angst wordt uitgelegd welke instinctieve overlevingsreacties in werking treden tijdens en na seksueel misbruik. Op deskundige en invoelende wijze helpt Van Minnen de lezer bij het loslaten van het schuldgevoel. Ze legt uit waarom we reageren zoals we reageren, waarom we soms niets doen en verlammen, waarom we meewerken of waarom we het seksueel geweld zo lang verzwijgen: om te overleven.
Het boek bestellen kan hier.

Wat voor man wil jij zijn? Waarom mannen en feminisme elkaar nodig hebben – Jens van Tricht
Jens van Tricht pleit al jaren voor mannenemancipatie, want ook mannen worden door genderongelijkheid in hun vrijheden beperkt. Ze moeten hard werken, mogen niet huilen en geen kwetsbaarheid tonen. Dit belemmert veel mannen om ten volle zichzelf te zijn, wat ook op maatschappelijk niveau destructieve gevolgen heeft. Zijn boek Waarom feminisme goed is voor mannen (2018) groeide uit tot een pioniersboek over mannenemancipatie en werd vertaald in het Duits, Engels en Arabisch. De editie Wat voor man wil jij zijn? bevat een nieuw voorwoord en een nawoord met praktische handvatten. Het laat zien hoe mannen kunnen bijdragen aan een betere wereld en wat ze daarbij zelf winnen.
Het boek bestellen kan hier.

Ei, foetus, baby. Een nieuwe geschiedenis van zwangerschap – Trudy Dehue
Wat gebeurt er precies in een zwangere buik? Al eeuwenlang proberen mensen, meestal mannen, die vraag te beantwoorden. De onderzoekers die zich erover bogen, gebruikten daarbij een groot scala aan met de tijd veranderende technieken en methoden. Ook het woordgebruik over zwangerschap varieerde met de tijd. In Ei, foetus, baby ontrafelt Trudy Dehue vele verhalen achter de feiten over zwangerschap en zwangerschapsbeëindiging. In haar vijf eeuwen omspannende onderzoek brengt ze soms gruwelijke, soms liefdevolle en soms bevreemdende technieken en denkbeelden in kaart. Tegelijk biedt ze nieuwe inzichten over de relatie tussen onze kennis en de werkelijkheid.
Het boek bestellen kan hier.

Optimistische woede: fix het seksisme in de literatuur – schrijverscollectief Fixdit
Veel mensen geven openlijk toe nauwelijks boeken van vrouwen te lezen. Leeslijsten op scholen worden gedomineerd door boeken van witte heteromannen. Vrouwen winnen minder literaire prijzen dan mannen. Is dat erg? Ja, want het weerspiegelt en vormt de verhoudingen in de samenleving. Uit verontwaardiging over de ongelijke positie van vrouwen in de letteren verenigden elf schrijfsters zich in het collectief Fixdit. Vanuit bondgenootschap strijden ze voor verandering, in de literaire wereld én in de canon. In het strijdvaardige manifest Optimistische woede diepen zij het probleem uit. Fixdit bestaat uit Yra van Dijk, Sanneke van Hassel, Rachida Lamrabet, Jannah Loontjens, Munganyende Hélène Christelle, Christine Otten, Gaea Schoeters, Shantie Singh, Fleur Speet, Manon Uphoff en Annelies Verbeke.
Bestellen kan hier.

Feminism is Queer. The Intimate Connection between Queer and Feminist Theory – Mimi Marinucci
Hoewel er aanzienlijke conceptuele spanningen bestonden tussen het feminisme van de tweede golf enerzijds en traditionele lesbische en homostudies anderzijds, biedt queer feminisme een kader om dit conflict te overwinnen en solidariteit te bevorderen. Gender- en queer-studies zijn immers nauw verwante disciplines. In Feminism is Queer biedt Mimi Marinucci een waardevolle introductie tot gender- en queertheorie, en introduceert zij het concept van queer feminisme. Het boek behandelt de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van feminisme en queertheorie, met onder meer de nieuwe vormen van feminisme en antifeminisme binnen onlinegemeenschappen, en de groeiende media-aandacht voor ervaringen van trans mensen.
Het boek bestellen kan hier.

Pose. Over hoe we kijken en wie we spelen – Basje Boer
Films geven ons voorbeelden om naar te leven en rollen om te spelen. We spiegelen ons aan personages, dromen weg bij happy endings, laten ons overtuigen door het zwart-wit van goed en kwaad. Maar wat betekent het als de realiteit verstrikt raakt met verhalen? En wat betekent het voor een vrouw om zichzelf terug te zien in stereotiepe rollen – slachtoffer, godin of femme fatale? Op intuïtieve en associatieve wijze onderzoekt Basje Boer in Pose de vrouwenrollen die ons worden voorgeschoteld en de blik waarmee ze worden bekeken. Aan de hand van klassieke en populaire films, persona’s en personages, en iconen uit de popcultuur, laat ze ons zien hoe aantrekkelijk het spel van kijken en bekeken worden is, en ook hoe gevaarlijk.
Meer informatie lees je in het interview met Basje Boer in de VPRO-gids en het boek bestellen kan hier.

Mannen en andere tegenvallers – Elin Wägner
Elin Wägner (1882-1949) was een Zweedse schrijfster en suffragette. Ze geldt als een van de meest invloedrijke feministes van het eerste uur in Zweden. Van 1903 tot 1936 werkte ze als journaliste voor verschillende dag- en weekbladen. Haar belangrijkste thema's waren vrouwenemancipatie en burgerrechten. Mannen en andere tegenvallers uit 1908 is haar debuutroman en behandelt thema’s die helaas nog steeds actueel zijn. Het verhaal speelt zich af in Stockholm, begin 1900. Vier jonge vrouwen wonen samen in een appartementje. Terwijl familieleden en vrienden trouwen en kinderen krijgen, werken zij fulltime op kantoor. Daar worden ze slecht betaald en seksueel geïntimideerd door hun mannelijke collega's. 's Avonds ontmoeten de vrouwen elkaar thuis, waar ze met veel humor het hoofd bieden aan het alledaagse onrecht, en dromen van een betere, gelijkwaardiger toekomst.
Het boek bestellen kan hier.

Bad Data: How Governments, Politicians and the Rest of Us Get Misled by Numbers – Georgina Sturge
Politici nemen elke dag cruciale beslissingen op basis van officiële gegevens. Maar hoe betrouwbaar zijn statistieken? In Bad Data toont statisticus Georgina Sturge hoe regeringen van vroeger en nu op een dwaalspoor zijn gebracht door cijfers die bezaaid zijn met inconsistenties, giswerk en onzekerheden. Hoe zorgde een Hongaarse zakenman ervoor dat een half miljoen mensen verdwenen uit de Britse migratiestatistieken? En hoe is het mogelijk dat twee politici het oneens zijn over de vraag of de armoede is gestegen of gedaald, terwijl ze dezelfde officiële cijfers gebruiken? Met soms absurde voorbeelden onthult Bad Data geheimen uit de wereld van beleidsvorming. Het boek biedt ook handvatten om beter geïnformeerde keuzes te kunnen maken.
Meer informatie vind je in dit artikel in The Guardian en het boek bestellen kan hier.

De Waarheid zal me Bevrijden – Alejandra Ortiz
In een klein dorp in Mexico leeft de jonge Alejandra een uitzichtloos bestaan. Door armoede gedreven en op zoek naar genegenheid verkoopt ze al op haar dertiende haar lichaam. Ondertussen leert ze dat ze anders is, dat het er voor haar niet veilig is. Ze gaat naar de VS, maar zonder papieren is het leven ook daar niet gemakkelijk. In 2015 komt Alejandra aan op Schiphol en krijgt ze een enkeltje Ter Apel. Ondanks grote tegenspoed - de stroperige procedures, afwijzingen en depressie - houdt ze haar ultieme zoektocht naar vrijheid vol. Ze verlangt te leven, lief te hebben en te zijn wie ze werkelijk is. De waarheid zal me bevrijden is het aangrijpende verhaal van Alejandra, een trans vrouw op zoek naar een veilig thuis.
Het boek bestellen kan hier.

Je mag ook niets meer zeggen – Mounir Samuel
Een nieuwe tijd vraagt om een nieuwe taal. Maar wie weet eigenlijk nog wat je wel en niet tegen wie kunt zeggen? In Je mag ook niets meer zeggen toont journalist Mounir Samuel met humor op welke manieren een taal kan uitsluiten en wat we daaraan kunnen doen. Hij sprak hiervoor vele opdrachtgevers in Nederland en België, van het Nederlands Dans Theater tot Rijkswaterstaat, van de NS tot het Tropenmuseum. Het is een boek voor iedereen die streeft naar een inclusieve, veilige en toegankelijke omgeving, op het werk, in de klas, het theater, de dokterspraktijk of thuis. Het is geen checklist of verboden woordenlijst, maar een heldere gids die ons leert hoe we waardengericht kunnen communiceren.
Het boek bestellen kan hier.

De inclusiemarathon – Kauthar Bouchallikht en Zoë Papaikonomou
Het besef dat diversiteit en inclusie op de werkvloer belangrijk zijn en een organisatie veel kunnen opleveren dringt tot steeds meer organisaties door. Maar hoe zet je dat besef om in actie? Hoe voorkom je dat het bij holle woorden en flitsende diversiteitsstatements blijft? In De inclusiemarathon. Over diversiteit en gelijkwaardigheid op de werkvloer interviewen Kauthar Bouchallikht en Zoë Papaikonomou 41 diversiteitsprofessionals en -onderzoekers over hun kennis en ervaringen in het werkveld van diversiteit en inclusie. Ze vertellen over de hobbels waar ze tegenaan lopen en over hun aanpak. Het is een onthullend boek over het aanhoudende gebrek aan diversiteit en gelijkwaardigheid binnen veel organisaties, maar ook een constructief, concreet verhaal over hoe organisaties diverser, gelijkwaardiger en inclusiever kunnen worden.
Het boek werd in 2022 uitgeroepen tot Managementboek van het Jaar en is hier te bestellen.

Jeanne de Leugenaarster – Bart Middelburg
Bordeelhoudster en sekswerker Adriana Valkenburg (1894 - 1968) was in de jaren twintig en dertig een van de kopstukken van ‘donker Amsterdam’. Vanwege haar onbetrouwbaarheid kreeg zij in de onderwereld de bijnaam ‘Jeanne de Leugenaarster’. Bij de politie stond zij te boek als het ‘gevaarlijkste wijf’ van Amsterdam. Klanten werden in haar bordelen stelselmatig beroofd. In de Tweede Wereldoorlog werd Valkenburg V-frau (tipgeefster) van het beruchte bureau Joodsche Zaken, dat op Joodse onderduikers jaagde. Valkenburg heeft tientallen ondergedoken Joden verraden, die vervolgens zijn vermoord in vernietigingskampen. Na de oorlog kreeg ze de doodstraf, later werd haar straf omgezet in levenslang en in 1960 kwam ze vrij. Jeanne de Leugenaarster. De dodelijke intriges van hoerenmadam Adriana Valkenburg is een biografie over deze vrouw die in de officiële geschiedschrijving niet of nauwelijks voor komt.
Het boek bestellen kan hier.