Lover Tipt #8 2022

Willemijn Roodbol (redacteur)

Tijdens het zomerreces willen we jullie natuurlijk nog wel voorzien met de beste LOVER tips. Deze editie niet te zware literatuur, maar leerzame en inspirerende films en series. Want tijdens een warme zomer heb je hopelijk genoeg tijd tussendoor voor een goede film, documentaire of serie.

BOOS
In BOOS-aflevering 14 van 23 juni jongstleden confronteert Tim Hofman ene Ramon van bedrijf Ramontiek. Ramon organiseert seksfeesten in verschillende clubs, maar behandelt de sekswerkers gruwelijk slecht. De aflevering is gebaseerd op de verhalen van tien sekswerkers die in aanraking zijn gekomen met het gedrag bij Ramontiek. Ramon is een loverboy-achtig type die keihard wordt geconfronteerd met zijn daden, maar dit nietszeggend wegwuift. Te weinig geld gekregen, machtsmisbruik, gebrek aan bescherming en verkrachting door Ramon zelf: het zegt meneer allemaal helemaal niets. Het is een interessante aflevering die ook de rol van de overheid aan de kaart stelt: sekswerkers hebben bijvoorbeeld geen beschermende cao. En daarnaast is er de houding tegenover sekswerkers vanuit de maatschappij en de behoefte aan het dehumaniseren van sekswerkers door bijvoorbeeld het scheldwoord ‘hoer’. Zolang zelfs de politie de aangifte van verkrachting van een sekswerker niet serieus neemt - “Je bent niet verkracht; als sekswerker is je dienst gratis afgenomen” - dan gaat het goed fout in de samenleving.

De Gouden Lichting
In het drieluik De Gouden Lichting van de VPRO komen turnsters Renske Endel, Suzanne Harmes, Gabriëlle Wammes en Verona van de Leur aan het woord. Zij vertellen in de documentaireserie over het machtsmisbruik van coaches in de turnwereld. De vier vrouwen behoorden tot de absolute top, maar achter deze meisjesdroom schuilde een hoop leed in de vorm van geweld en machtsspelletjes door hun coaches. De serie bestaat uit interviews en nooit eerder vertoond archiefmateriaal en volgt de ontwikkeling van meisjes naar pubers tot volwassen vrouwen. Deze verhalen zijn altijd in de doofpot gestopt om de turnwereld een hand boven het hoofd te houden, maar dat is met deze documentaire voorgoed gedaan.

Vera
Aan de Britse serie Vera hebben we al eerder aandacht besteed bij Lover. De serie Vera gaat over de Britse detective Vera en is gebaseerd op de boeken van Ann Cleeves. In de nieuwe seizoenen 10 en 11 (te zien op NPO Plus) crossen Vera Stanhope en haar oude Landrover weer door het ruige Britse landschap om misdaden op te lossen. Elke aflevering van anderhalf uur begint met een moord en gaandeweg komen we erachter wat er heeft plaatsgevonden en wie er schuldig is of zijn. Vera tolereert geen bullshit, prikt door elke leugen heen, maar noemt iedereen wel ‘pet’ als koosnaampje. Ze is een harde tante, maar je sluit haar al na een halve aflevering in je hart.

De Sekszusjes
De Sekszusjes krijgen steeds meer bekendheid door hun korte, luchtige, creatieve en leerzame filmpjes over seks en alles wat erbij komt kijken. De zussen Krista en Marcelle Arriëns begonnen met hun filmpjes op YouTube om taboes te doorbreken en mensen iets bij te brengen op het gebied van seks. In de maand juli is de zesdelige serie Naakt voor de klas met de sekszusjes uitgezonden (en nu terug te kijken via de VPRO). In deze serie gaan de zussen terug naar de middelbare school om seksuele voorlichting anno 2022 onder de loep te nemen. Ze gaan onder andere in gesprek over verwachtingen over de eerste keer, naaktfoto’s en porno. De zussen willen jongeren helpen, want aan de nogal technische seksuele voorlichting tijdens biologie heb je te weinig. Ook gaan de zussen in gesprek met ouders over hoe ze het beste met hun kinderen over seks kunnen praten en hoe ze bijvoorbeeld seksuele intimidatie en seksuele voorkeuren bespreekbaar kunnen maken

Maternal
Maternal is een Argentijnse film uit 2019 die opnieuw in filmhuizen draait. De film speelt zich af in een Italiaans religieus opvanghuis voor tienermoeders in Buenos Aires en kent drie verhaallijnen: zuster Paola, een Italiaanse non die besluit voor een baby te gaan zorgen, en de tienermoeders Luciana en Fatima. Alledrie worstelen ze met het moederschap. De film heeft minimale dialogen, een sobere aankleding en weinig locaties, maar alsnog blijf je geboeid kijken. De non Paola gaat twijfelen aan haar geloof door de moedergevoelens die ze ontwikkelt voor de twee jonge moeders. Devotie tegenover losbandigheid, discipline van het geestelijke en de rumoerige chaos van het wereldse komen met elkaar in aanraking en dat levert deze mooie film op.

White Berry
Het albinisme van de zeventienjarige Grace staat centraal in de film White Berry. De film gaat over de zoektocht van Grace naar eigen identiteit. Hoe kan deze Rotterdamse haar Afrikaanse roots omarmen, terwijl ze daar in levensgevaar was, puur door hoe ze eruit ziet? De regie is in handen van Sia Hermanides. Zij behoort tot de nieuwe generatie jonge, veelbelovende filmmakers. Voor hoofdrolspeelster Latifa Mwazi is het gevoel van een buitenbeentje niet vreemd. Latifa vluchtte vanwege haar albinisme uit Congo en woont in Den Haag. White Berry is een prachtige film over een (te) weinig besproken onderwerp.