LOVER Tipt #8 2024

redactie • 1 sep 2024

Op zoek naar een goed boek, een fijne film of een interessante documentaire? Weten welke podcasts en socials je absoluut niet wil missen? Zin in een theatervoorstelling of museumbezoek? LOVER heeft weer een aantal mooie tips voor je verzameld.

That Feminist Fire (podcast)
The Association for Women's Rights in Development (AWID) is een netwerkorganisatie die zich inzet voor genderrechtvaardigheid en vrouwenrechten wereldwijd. In hun Engelstalige podcastserie That Feminist Fire komen belangrijke en actuele thema’s uit bijna een halve eeuw feministisch activisme aan bod. Meer informatie vind je hier.

A Pathway Towards Feminist Global Collaboration (podcast)
De organisatie Fair Share of Women Leaders ziet genderongelijkheid als een belangrijke oorzaak van wereldwijde problemen. In plaats van een structuur die stoelt op winstbejag en koloniale erfenissen is een mondiale samenwerking nodig die gebaseerd is op inclusie en rechtvaardigheid. Hoe dit eruitziet en bereikt kan worden, wordt onderzocht in de vijfdelige podcastserie A Pathway Towards Feminist Global Collaboration. Meer informatie vind je hier.

De langste één minuut – Diet Groothuis (boek)
Stel je voor: je woont net op kamers en rommelt wat aan. Plotseling staat je leven radicaal op de kop: je bent ongepland en ongewild in verwachting. Dat overkomt Mel in De langste één minuut (augustus 2024). Mel overweegt abortus, een besluit dat ze in haar eentje moet nemen. Online is veel feitelijke informatie vinden over abortus, maar weinig over de emotionele kant, over het proces dat iemand doormaakt die voor de keuze staat. De langste één minuut, geschreven door Diet Groothuis en geïllustreerd door Jantien Derks, laat zonder oordeel en op een open, eerlijke manier voelen hoe je de juiste beslissing neemt, wat die beslissing ook is. Het boek bestellen kan hier.

Tuning in: Darimana? – Tineke E. Jansen (boek)
Tussen 1980 en 1995 maakte Tineke E. Jansen audio-opnames van Indonesisch-Chinese vrouwen die in de jaren vijftig en zestig naar Nederland migreerden. De 70 cassettebandjes met verhalen over migratie, familie, opvoeding en hun ervaringen met racisme bleven tot voor kort verborgen in het thuisarchief van Jansen. Tuning in: Darimana? (juni 2024) draait om de collectie getuigenissen van deze vrouwen, wier stemmen zelden in het publieke discours gehoord worden. Ook geeft Jansen haar kijk op mondelinge geschiedenis, migratie en Zwart feminisme in Nederland. Het boek bevat tevens een herdruk van Jansens artikel ‘Ik voel me niet Chinees, totdat ik in de spiegel kijk.’ Indonesisch-Chinese vrouwen in Nederland, dat in 1993 in LOVER werd gepubliceerd (editie 2, 1993, p. 90-97). Het boek is verkrijgbaar in boekwinkels. Meer informatie vind je hier.

Helsinki-trilogie – Pirkko Saisio (boeken)
Prikko Saisio (1949) is een Finse regisseuse, actrice en schrijfster met vele prijzen op haar naam. Behalve romans heeft Saisio talloze toneelstukken en scripts voor film en televisie geschreven. In de jaren negentig schreef ze haar autobiografische Helsinki-trilogie, waarmee ze een belangrijke Finlandse prijs won en in haar thuisland een cultstatus verwierf. Naast autobiografische elementen is de trilogie ook een ode aan een veranderend Helsinki in de jaren zestig, zeventig en tachtig van de vorige eeuw. De drie boeken zijn onlangs in een Nederlandse vertaling verschenen.

In deel 1 van de trilogie, Het kleinste gemene veelvoud, volgen we een vrouw die na de plotselinge dood van haar vader van haar ouderlijk huis naar het ziekenhuis en het mortuarium gaat. Ondertussen wordt ze teruggevoerd naar haar jeugd, naar het kleine meisje dat een jongen wilde zijn, naar herinneringen die lang onder het stof verborgen zaten, naar de essentie van een heel tijdperk. Bestellen kan hier.
In deel 2, Tegenlicht, verhuist een jonge vrouw naar Zwitserland, op zoek naar de liefde en erkenning die haar thuis werden ontzegd. Maar haar verlangen om erbij te horen bindt haar steeds strakker in het korset. Saisio ontvouwt in glashelder proza hoeveel een vrouw moet opgeven om echt onafhankelijk te zijn. Bestellen kan hier.
In deel 3, Afscheid, neemt een jonge vrouw afscheid van haar ouderlijk huis, het idealisme van haar jeugd en de vrouwen van wie ze houdt. Saisio vertelt uiterst indringend over liefde, kunst en de kracht jezelf te durven zijn. Bestellen kan hier.

50 jaar LOVER!
LOVER draait sinds de start in 1974 volledig op vrijwilligers en donaties. Dit jaar bestaat LOVER 50 jaar. Voor de jubileumactiviteiten zijn extra middelen nodig. Informatie over (eenmalig) doneren vind je hier
Potentiële subsidieverstrekkers zijn van harte uitgenodigd om contact op te nemen met het bestuur via .

Meer LOVER? Volg ons op XInstagramLinkedIn en Facebook.