LOVER Tipt #9 2022

Miranda Valkenburg (bestuursvoorzitter)

Waarom zijn mannen zo duur? Waarom scheppen vrouwen niet wat vaker op? En wat kunnen mensen leren van andere apen? In onze boekentips vind je de antwoorden. Verder vind je in deze editie gevarieerde serie- en filmtips. Of je nu houdt van scifi, van humor of van wraak: er valt genoeg te kijken.

Lezen
Op de werkvloer acteren vrouwen en mannen verschillend. Dat leidt regelmatig tot verwarring of irritatie. Want waarom scheppen je vrouwelijke collega’s niet wat meer op? Waarom onderhandelen zij niet voor zichzelf? En waarom profileren zij zich niet wat beter? In het boek Vrouwen bluffen niet - en 14 andere onmisbare inzichten voor mannen (2015) beschrijven Monic Bührs en Elisa de Groot de vijftien belangrijkste spelregels in organisaties en hoe vrouwen en mannen daar anders mee omgaan. Niet om de verschillen weg te poetsen, maar om te laten zien hoe je het best met deze ongeschreven regels kunt dealen. Want wie de ander begrijpt, boekt betere resultaten.

In Entitled: how male privilege hurts women (2020) – in het Nederlands verschenen onder de titel Man en macht: hoe mannelijk privilege vrouwen schaadt – biedt Kate Manne een nieuw denkkader om misogynie en mannelijk privilege te begrijpen. Het is de opvolger van Down Girl: The Logic of Misogyny (2019), waarin Manne haarfijn uitlegt dat misogynie als systeem verankerd is in de samenleving. Het kent een krachtig handhavingsmechanisme dat vrouwen op hun plek houdt en waar alle mannen van profiteren. Misogynie en mannelijk privilege zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. In Entitled analyseert Manne de werking van mannelijk entitlement op tien gebieden, van aandacht, kennis en medische zorg tot seks en huishoudelijk werk. Wat vanzelfsprekend wordt gevonden voor (en door) mannen, spreekt nog altijd niet vanzelf voor vrouwen, en dit veroorzaakt een fundamentele ongelijkheid.

Dit voorjaar ontstond er bij onze oosterburen enig tumult. Aanleiding was het boek Was Männer kosten. Der hohe Preis des Patriarchats (2022) van Boris von Heesen. Die rekende uit dat het patriarchaat de Duitse samenleving jaarlijks tientallen miljarden euro’s kost. Mannen zijn peperduur. Geweld, ongevallen, verslaving, discriminatie, haatzaaien en extremisme - mannen domineren de statistieken van de afgrond. Ze veroorzaken twee keer zoveel verkeersongevallen, plegen verreweg de meeste misdaden en bezetten daarom ook 94 procent van de plaatsen in de Duitse gevangenissen. Hun wangedrag veroorzaakt niet alleen pijn en verdriet, het leidt ook tot immense kosten. Von Heesen zet netjes op een rijtje hoe hoog de prijs is die de Duitsers met z’n allen betalen voor giftig mannelijk gedrag: 63 miljard euro per jaar (minstens). Het slopen van het patriarchaat is dus niet alleen prettig voor vrouwen, maar ook voor de schatkist.

Wat is het geheim van de door vrouwen geleide vreedzame samenleving van bonobo’s? Wat kunnen mensen leren van mannelijke dominantie en territoriumgedrag bij chimpansees? In Anders: gender door de ogen van een primatolooog (2022) buigt Frans de Waal zich over verschillen in sekse en gender bij de mens en andere apen. Hij beargumenteert dat genderverschillen, naast socialisatie, ook een biologische basis hebben. De Waal gaat in op onderwerpen als genderidentiteit, seksualiteit, gendergerelateerd geweld, vriendschap en zorgzaamheid, en laat zien dat de evolutionaire biologie bijdraagt aan een genuanceerder cultureel begrip van gender.

Kijken
Frankrijk, 1963. Amper twintig jaar nadat Marie-Louise Giraud als laatste de guillotine kreeg vanwege abortus, is abortus nog steeds strafbaar. De jonge studente Anna raakt onbedoeld zwanger en besluit na lang dubben om abortus te laten plegen. Haar angst voor gevangenisstraf - pas in 1975 werd in Frankrijk de wet geliberaliseerd - voert in de film L’Évenement echter niet de boventoon. Vooral haar wanhoop, pijn en totale eenzaamheid blijven je na het kijken van deze beklemmende film bij. De film is gebaseerd op het gelijknamige boek van Annie Ernaux uit 2000, in het Nederlands verschenen onder de titel Het Voorval. L'Événement, onder regie van Audrey Diwan, won vorig jaar op het filmfestival van Venetië de Gouden Leeuw voor beste film en is te zien bij Pathé.

Steeds meer jongeren hebben te maken met exposing en online shaming, waarbij seksfoto’s en -filmpjes van hen zonder toestemming worden gedeeld. Gek genoeg is de omgeving vaak bozer op de slachtoffers dan op de daders. De 18-jarige Sihame is zo’n slachtoffer. Er is een seksvideo van haar en haar ex-vriend online geplaatst. De video verspreidt zich razendsnel en Sihame kan niet meer over straat zonder geïntimideerd en geterroriseerd te worden. De appjes met seksverzoeken, haatberichten en dreigementen blijven binnenstromen en Sihame ziet nog maar één uitweg: wraak nemen. De achtdelige serie Sihame is vanaf 28 augustus elke zondagavond te zien op NPO 3 en in zijn geheel te bekijken via NPO Plus.

De echte fans hebben ‘m natuurlijk al gebingewatcht, maar voor wie het gemist heeft: na bijna tien jaar keerde de serie Borgen eerder dit jaar terug op Netflix met een vierde seizoen, getiteld Power & Glory. Een aanrader, ook voor wie na seizoen 3 dacht dat de serie wel zo’n beetje klaar was. In Power & Glory is Brigitte Nyborg weer minister van Buitenlandse Zaken. Wanneer op Groenland een grote olievondst wordt gedaan, komt ze in een politiek, internationaal mijnenveld terecht. En privé gaat het ook al niet lekker. Kijken dus!

In de sciencefictionfilm Proxima (NPO Start) maken we kennis met Sarah, die zich voorbereidt op een missie naar Mars. De zware training is al geen sinecure, maar als alleenstaande moeder kampt ze ook met een innerlijke tweestrijd, omdat ze weet dat ze haar dochtertje lange tijd moet achterlaten. In Proxima zie je niet de afgezaagde avonturen in de ruimte, zoals haperende besturingssystemen, brandstoflekkages, rondvliegend puin of een verdwaalde meteoor. Het is daarmee eerder een dramafilm dan een scifi, maar niet minder spannend.

Tot slot, de serie Never Have I Ever hebben we al eerder getipt. Van deze coming-of-age-serie - ook leuk voor volwassenen! - staat nu het derde seizoen op Netflix.