LOVER Tipt #9 2024

redactie • 3 okt 2024

Op zoek naar een goed boek, een fijne serie of een interessante film? Weten welke optredens je absoluut niet wil missen? Zin in een prikkelende lezing? LOVER heeft weer een aantal mooie tips voor je verzameld.

Feminisme en Hiphop (interview met drs. Kim Dankoor)

Op het Betweter Festival in Utrecht, dat plaatsvond op vrijdag 27 september, gaf Kim Dankoor een korte lezing over hiphop en feminisme. Hiphop heeft een vrij vrouwonvriendelijke geschiedenis, en er zijn nog steeds veel rappers die we verre van feministisch kunnen noemen. In haar lezing beargumenteert Dankoor echter dat hiphop en feminisme juist heel goed samen kunnen gaan. Er is veel verandering gaande in de hiphop scene, waarbij het aantal feministische nummers en rappers lijkt te groeien. Dankoors lezing tijdens het Betweter Festival staat niet online, maar gelukkig heeft ze tal van media-optredens gedaan, waaronder een interview bij De Nacht is ZWART op NPO Radio 1. Hierin vertelt ze uitgebreid over hoe hiphop en feminisme juist heel goed samengaan. Het interview vind je hier.

Firebrand (film)

In de zestiende eeuw regeert Koning Hendrik VIII van Engeland en Ierland met zijn inmiddels zesde vrouw Catherine Parr. De eerdere huwelijken van koning Hendrik VIII eindigden ofwel in de dood van zijn echtgenotes, of hij liet het huwelijk nietig verklaren. Catherine Parr heeft een goede band met de kinderen van haar man, en ze lijkt grote invloed te hebben op het herstel van de band tussen hem en zijn kinderen uit zijn eerste huwelijk. Toen Hendrik VIII voor zijn laatste campagne in Frankrijk strijdt, benoemt hij Catherine als regent. Wanneer de koning terugkomt, is hij gewond en ziek. Hij begint Catherine te wantrouwen, waardoor zij moet vechten voor haar eigen veiligheid, terwijl ze tegelijk Hendrik VIII probeert te beïnvloeden om Engeland en Ierland vrijer en toleranter te maken.

De film is nu te zien in de bioscoop.

Who is Afraid of Gender? A Conversation with Judith Butler (lezing en boek)

Filosoof en feminist Judith Butler komt naar Nederland om een lezing te geven over diens onlangs verschenen boek Who’s Afraid of Gender? dat ook in het Nederlands is vertaald onder de titel Wie is er bang voor gender? In dit boek beargumenteert Butler hoe anti-genderideologie fantasieën (phantasm) over gendervrijheid, -gelijkheid en -rechtvaardigheid mensen in gevaar brengen die niet binnen de gendernormen vallen. Kaartjes zijn uitverkocht, maar je kunt je hier nog op de wachtlijst zetten. Het gesprek zal zeker worden opgenomen en online verschijnen, dus houd het in de gaten! Het Engelstalige boek is hier te bestellen. De Nederlandse versie bestel je hier.

Sheherazaad – Le Guess Who (optreden, festival)

De Indiaas-Amerikaanse zangeres en componiste Sheherazaad speelt op 9 november op festival Le Guess Who. Sheherazaad combineert haar folk-pop muziek met visuele kunst, waarin ze de schoonheid die kan bestaan in de duisternis opzoekt. Geïnspireerd door traditionele Hindi-Urdu poëtische vormen maakt ze moderne muziek die omschreven kan worden als alternatieve folk of experimentele ballades. Een groot thema in haar werk is diaspora, vervreemding en identiteit. (Dag)kaarten bestellen voor Le Guess Who kan hier.

An African History of Africa (lezing en boek)

Op 11 oktober geeft Zeinab Badawi een lezing aan de Universiteit van Amsterdam over haar nieuwe boek An African History of Africa. In haar boek beschrijft ze de geschiedenis van de mensheid, die begint in Afrika. Badawi laat zien dat Afrika een veel rijkere geschiedenis heeft dan het dominante westerse narratief van kolonialisme en slavernij. Door gesprekken met Afrikaanse antropologen, archeologen, geschiedkundigen en lokale verhalenvertellers presenteert Badawi een werkelijke en aangrijpende Afrikaanse geschiedenis van Afrika.

De lezing is helaas uitverkocht. Toch is het goed om de website in de gaten te houden: het kan zijn dat er nog plaatsen vrijkomen. Meer informatie vind je hier. Het boek bestellen kan via deze link.

English Teacher (tv-serie)

Evan Marquez is docent Engels op een middelbare school in Austin, Texas, die zijn best doet om goed te handelen. Dit blijkt echter niet altijd even gemakkelijk: hij heeft te maken met tieners die hij niet compleet begrijpt en ouders die klagen. Zo beschuldigt een van de ouders van de leerlingen Evan ervan haar zoon homoseksueel te hebben gemaakt, nadat deze zag dat Evan een mannelijke collega zoende. Evan probeert de juiste balans te vinden tussen zijn principes en persoonlijke opvattingen, en zijn verantwoordelijkheid en professionaliteit als docent.

De serie English Teacher bespreekt op een luchtige, grappige manier serieuze politieke en sociale discussies. Alle acht afleveringen van het eerste seizoen van deze serie zijn te streamen op Disney+.

LOVER Tipt verschijnt met enige regelmaat. De vorige edities vind je op onze website in de rubriek Recensies & Tips.

50 jaar LOVER!
LOVER draait sinds de start in 1974 volledig op vrijwilligers en donaties. Dit jaar bestaat LOVER 50 jaar. Voor de jubileumactiviteiten zijn extra middelen nodig. Informatie over (eenmalig) doneren vind je hier
Potentiële subsidieverstrekkers zijn van harte uitgenodigd om contact op te nemen met het bestuur via .

Meer LOVER? Volg ons op XInstagramLinkedIn en Facebook.