MARVEL'S MOSLIMSUPERHELDIN METEEN OP 1 IN DIGITALE VERKOOP
Al enige tijd geleden kondigden we in LOVER’s Uitgelicht aan dat de Amerikaanse superheldenfabrikant Marvel plannen had om hun heldin Ms. Marvel een nieuw leven te geven als jeugdige moslima. De nieuwe Ms. Marvel debuteerde afgelopen woensdag, de dag nadat Axel Alonso, Marvel’s hoofdredacteur, toelichtte dat Marvel zich meer op vrouwelijk publiek ging richten met deze reeks – en de eerste uitgave kwam onmiddellijk binnen op de eerste plaats in de lijst met best verkochte digitale comics. Dit lijkt te bevestigen dat de keus van Marvel voor jonge vrouwen en een grotere culturele diversiteit de juiste is geweest. ‘The comic book world is no longer a boys’ club’, stelt Alonso dan ook in het interview dat hij de dag voor de lancering gaf. Al eerder constateerde Marvel namelijk dat steeds meer vrouwen comics conventions en stripboekwinkels bezoeken en dat dit nieuwe publiek hongerig is naar verhalen die bij hún belevingswereld aansluiten. Maar niet alleen in verkoopcijfers blijkt de nieuwe aanpak een succes, het kersverse Ms. Marvel-album werd ook lovend verwelkomd door de critici. Stephen Gerding van CBR’s Comic Book Resources wijdde een overzicht aan het nieuwe album waarin ook links naar like_en_dislike van Ms. Marvel zijn opgenomen, met de titel ‘Ms. Marvel rockets to the #1 slot on Marvel’s digital sales chart’. Zijn artikel staat vandaag centraal in LOVER’s Uitgelicht.
‘Marvel’s first comic book starring a Muslim-American teenaged girl as its title character is outselling the latest issues of New Avengers, All-New X-Men, plus the debuts of Loki: Agents of Asgard and the new Wolverine #1. While it’s unlikely anyone expected a comic starring a brand-new character to be Marvel’s best-selling digital offering, the publicity and goodwill the series received since its announcement has apparently paid off.’ – Stephen Gerding.