Savannah Bay: een schatkamer aan verhalen

Beeld door Azra Raap - LOVER x Savannah Bay
Josine van Kemenade • 19 okt 2021

In het hartje van het centrum van Utrecht bevindt zich Savannah Bay, de boekwinkel gespecialiseerd in boeken op het gebied van gender, media, queer, lhbti+, cultuur, etniciteit en postkolonialisme. De winkel is rijk aan geschiedenis en kent een hartverwarmend collectief aan klanten en vrienden. Mensen komen binnen voor een goed boek, maar vaak ook voor een praatje of om een gevoel van community te ervaren. Iedereen is welkom en kan zijn wie die is binnen onze deuren. Zo is Savannah Bay niet alleen een speciale boekwinkel, maar fungeert ook als huiskamer vol idealen, ontmoetingen en verhalen.

Onder de naam Savannah Bay opende de winkel in 1984 haar deuren aan de Telingstraat in Utrecht. Daarmee was zij de opvolger van de eerste vrouwenboekenwinkel in Nederland: de Heksenkelder. Samen met het café de Heksenketel ontstond in 1975 ‘de Heks’: een feministisch “informatie-centrum anneks café in Utrecht". In het toenmalige pand aan de Oudegracht groeide deze 'internationale feministiese boekhandel' uit tot een belangrijk centrum van de tweede feministische golf in Utrecht en Nederland.* Het momentum was daar om samen met andere belangrijke verspreiders van feministisch gedachtegoed, zoals Tijdschrift LOVER, de emancipatiestrijd op brede schaal aan te gaan. Het collectief dat de boekhandel runde, verhuisde in de jaren ‘80 naar de Telingstraat en ging onder de nieuwe naam Savannah Bay verder. Zij behield echter dezelfde missie en boodschap: in de boekhandel (en in de bredere vrouwenboekbeweging) stond en staat het streven naar een radicale vorm van emancipatie - niet alleen op de basis van gender - voorop. Met de jaren werd het winkelaanbod dan ook steeds uitgebreider en intersectioneler: naast boeken voor, door en over vrouwen(emancipatie) en feminisme werden in de jaren ‘80 en ‘90 veel titels toegevoegd over postkolonialisme en lhbti+-thematiek. Ondertussen zijn genderstudies en postcolonial studies dé specialisaties van de winkel. Zo kun je in de winkel terecht voor allerlei invloedrijke werken op deze gebieden, maar ook voor minder bekende titels en schrijvers. We hebben een ruim aanbod aan academische werken, maatschappijkritische boeken die voor een breed publiek toegankelijk zijn, en we supporten graag lokaal talent uit onze communities. Ook helpt ons team van vrijwilligers je graag op weg, mocht je advies of goede aanraders willen!

De geschiedenis van Savannah Bay is een verhaal van velen in een brede beweging, en is op vele vlakken iets wat de winkel en LOVER delen. Na decennialang ons gezamenlijk in te zetten voor eenzelfde doel, zijn we blij om nu weer samen te kunnen werken. We bundelen onze krachten om beter te kunnen doen wat we doen: kennis aanreiken en verspreiden. Op die manier strijden we voor dezelfde intersectionele toekomst. Je zult bij de issues van LOVER thematische leeslijsten vinden die onze beide teams samenstellen en waar je vervolgens bij Savannah Bay voor terecht kunt. We werken actief samen achter de schermen je zult ons weer vaker bij elkaar voorbij zien komen!

Savannah Bay is vandaag de dag een ontmoetingsplek met een actieve community van klanten, vrijwilligers en anderen die zich verbonden voelen met alles wat er zich in en rond de winkel afspeelt. Savannah Bay speelt een belangrijke rol in het literaire stadsleven door regelmatig activiteiten en stands te verzorgen. Zo organiseren we literaire salons met nieuwe en bekende schrijvers, leesclubs, thema-avonden en nog veel meer. In de winkel bevindt zich ook Pink Point, hét informatiepunt voor lhbti+-ers in Utrecht en omstreken. Ook wordt de winkel regelmatig verhuurd voor vergaderingen, schrijfcursussen en andere bijeenkomsten. Wil je op de hoogte blijven van activiteiten waar jij aan mee kan doen in de winkel? Volg ons dan op social media: @boekwinkelsavannahbay op Instagram en ‘Savannah Bay’ op Facebook. Tevens kun je ons tegenwoordig vinden op Hebban!

Voor onze actuele activiteiten kun je ook terecht op onze website. En kijk natuurlijk ook op onze webshop

Wie is Josine van Kemenade?
Josine van Kemenade is sinds begin 2021 vrijwilliger bij Savannah Bay. In het dagelijks leven werkt die als facilitator in jongerenparticipatie, moddert die graag wat aan in de tuin en natuur en graaft graag diep in henzelf over thema's als queerness, kinship en emotie.

Meer LOVER? Volg ons op TwitterInstagramLinkedin en Facebook