Serie ‘De F*ckulteit’ is een stoomcursus #metoo

De Fckulteit promobeeld
De Fckulteit promobeeld
Miranda Valkenburg (bestuursvoorzitter)

Er zijn allerlei kritische kanttekeningen te plaatsen bij De F*ckulteit – alleen die titel al – maar de serie maakt ondubbelzinnig duidelijk hoe alomtegenwoordig en schadelijk grensoverschrijdend gedrag is. Dat een hand op een schouder niet altijd onschuldig is. Dat sommige grapjes niet grappig zijn. Het is een stoomcursus #metoo voor iedereen die meent dat het allemaal wel meevalt en dat vrouwen maar gewoon tegen een stootje moeten kunnen.

Sinds vorige week is de zesdelige serie De F*ckulteit te streamen op Videoland. Hierin speelt Julia Akkermans de rol van de jonge advocate Anouk Boone, die wordt bevorderd tot kandidaat-partner op een advocatenkantoor. Tijdens de feestelijke borrel ontvangt ze een denigrerend en suggestief cadeau van een docent met wie ze als studente een relatie had. Dit cadeau leidt meteen tot seksistische opmerkingen van collega’s. Daar blijft het niet bij. Die docent, Patrick Hartman (Fedja van Huêt), mengt zich in toenemende mate in haar leven en werk. Via flashbacks komen we steeds meer details over hun verhouding te weten, die consensueel begon maar eindigde met een traumatische gebeurtenis.

Tot zover de ingrediënten, die gemakkelijk tot een stereotiep verhaal hadden kunnen leiden over een weerloze jonge vrouw die eindelijk de kracht vindt om de confrontatie aan te gaan met de man die haar kwetsbaarheid en ondergeschikte positie misbruikte. De F*ckulteit is gelukkig genuanceerder. Ook de karakters van Boone en Hartman zijn realistischer uitgewerkt dan de clichématige damsel in distress en creepy predator. Terwijl de flamboyante bad boy Hartman steeds meer onder vuur komt te liggen vanwege seksueel grensoverschrijdend gedrag, stort Boone langzaam in. De F*ckulteit geeft een indruk van #metoo zonder moralistisch vingertje.

Af en toe vergaloppeert de serie zich. Zo zijn de overmoedige zelfverzekerdheid en agressieve uitbarstingen van Hartman soms nogal theatraal. De scène waarin een mannelijke journalist aan Boone uitlegt wat tonische immobiliteit is, doet gekunsteld aan. En wanneer Boone het gedrag van Hartman aankaart bij haar leidinggevende, reageert deze man meteen empathisch. Echter, de meest voorkomende reacties wanneer vrouwen dergelijke ervaringen delen, zijn ongeloof en bagatellisering.

Daarentegen geeft De F*ckulteit wel inzicht in het beklemmende van situaties waar vanwege machtsongelijkheid niet aan te ontsnappen valt. De werking van triggers hakt er ook in, zoals de scène waarin Boone een abri-poster met daarop een seksistische reclame vernielt. Maar de grootste kracht van De F*ckulteit ligt in de gedogende rol van omstanders: de collega's die het machtsmisbruik en wangedrag van Hartman zien, maar geen enkele actie ondernemen om hem te stoppen. De F*ckulteit maakt duidelijk dat het gedrag van enablers even pijnlijk en schadelijk is als dat van de schoft zelf.

De zesdelige serie De F*ckulteit is te streamen op Videoland.


Jubileumnummer
Tere van het vijftigjarige bestaan van LOVER is in november 2024 een speciaal, papieren jubileumnummer uitgebracht. Wil je een exemplaar ontvangen? Stuur dan een e-mail naar .

Steun LOVER!
LOVER draait sinds de start in 1974 volledig op vrijwilligers en donaties. Wil je dat een van Nederlands oudste feministische tijdschriften blijft bestaan? Help ons door een (eenmalige) donatie. Elke euro is welkom en wordt gewaardeerd. Meer informatie vind je hier

Meer LOVER? Volg ons op XInstagramLinkedIn en Facebook.