Subtiel Dwingende Muziek
Zola Jesus en Austra
Gelukkig, het wordt weer winter! De wind giert om het huis, de kaarsen zijn aan. En kunnen we het nieuwe album van Zola Jesus en het debuut van Austra in passende entourage tot ons nemen. Want beide dames maken geen vrolijke zomerdeuntjes. Donkere klanken, onheilspellende stemmen. Unheimisch. Maar wat is er mis met koude rillingen over je ruggengraat zo nu en dan?
Jesus is inmiddels bij haar derde album aanbeland. Haar vorige album Stridulum II was een meeslepend werk, intens en overdonderend. Conatus is cleaner en kaler van opzet. De zang van Jesus is wat afstandelijker, met een dreiging die zich pas later van je meester maakt. De productie is beter en het maakt dit album zeker toegankelijker. Alleen wel ten koste van de dramatische expressie - de emotie is veel minder aanwezig.
Omdat je ook in duisternis wel eens wil dansen is er het album van Austra, Feel It Break. Ook een theatrale zangeres. Waar Jesus op sommige nummers bijna mannelijk lijkt doet de stem van Austra denken aan Linda Perhacs en ja, ook aan Kate Bush. Het album kent een constant herhalende, verdiepende onderlijn. Nummers die op het eerste gehoor soms wat oppervlakkiger of lichtvoetig klinken blijken bij meerdere beluistering bedoeld zijn om je dieper mee te nemen in Austra’s wereld. Ze zijn subtiel dwingend van aard. Maar als je gaat, dan wel dansend! Luister maar eens naar Beat & The Pulse of Lose It.
Hier zijn de vrouwen die ons deze winter door gaan slepen. Zowel op een donkere rokerige dansvloer als ingepakt voor de centrale verwarming terwijl de sneeuw tegen de ramen slaat. Ze zullen de donkere dagen niet vrolijker maken, maar wel mooier, intenser en vol bitterzoete melancholie. Daar kan geen eenzame kerst tegenop
Conatus is uitgegeven door Sacred Bones.
Feel it Break is uitgegeven door Domino Munich