WAAR IS NATASHA ROMANOFF?
Nadrukkelijke noot aan de afdeling movie franchise bij Marvel: Natasha Romanoff, alias Black Widow, is niét The Invisible Girl. Dat is een ander superheldencomicpersonage. Black Widow is ’s werelds dodelijkste sluipmoordenaar en meest briljante spionne, koningin van het kruisverhoor en sinds SHIELD haar rehabiliteerde ook één van SHIELD’s beste agenten. Een volwaardig lid van The Avengers en één van Marvels interessantste en in potentie lucratiefste personages. En toch ontbreekt ze ostentatief in het ‘complete’ Avengers Age of Ultron-action figures-pakket. En niet alleen daar.
Natasha Romanoff, gespeeld door Scarlett Johannson, is niet alleen in de beide Avengers-films een vaste waarde, ook in de beste Marvel-stand-alone-film tot nu toe, Captain America The Winter Soldier, speelt ze een cruciale rol. De roep om een Black Widow-stand-alone film – waar Marvel pas zeer recent gehoor aan gaf – klinkt dan ook onafgebroken sinds de eerste Avengers-film. Dat maakt de uitsluiting van Black Widow in een ‘compleet’ Avengers-pakket terwijl het eenmalige personage Ultron er wel in zit, misschien nog wel saillanter. En niet alleen daar. Van de zestig producten die Marvel franchise rondom The Age of Ultron heeft uitgebracht, is een schamele 5 procent aan Black Widow gewijd. Fans van de roodharige spionne – en dat zijn er heel wat – moeten het doen met een boodschappentas, een mannen(!)-T-shirt en een Lego-figuurtje. Er zijn geen action figures, geen kostuums en er is geen Black Widow-kleding voor meisjes. Nadrukkelijke noot aan Marvel: kijk eens naar de hoeveelheid vrouwelijke bezoekers aan jullie films. Die gaat door het dak. In een taal die verstaanbaar is voor CEO’s: denk nu eens aan alle winst die jullie laten liggen door Natasha Romanoff te negeren.
De Amerikaanse website Women you should know is een initiatief gestart om Marvel dit aan het verstand te peuteren. De actie bestaat uit twee delen: een petitie en een Twitter-campagne met de hashtag #WheresNatasha. Bij die laatste is het volgens John Marcotte van Women you should know de bedoeling dat je jezelf fotografeert met Natasha-loze merchandise als je die tegenkomt en deze foto dan op Twitter zet met de hashtag erbij. Als Black Widow-fan én zelf ook een Natasja die niet graag genegeerd wordt, zal ik daar dan ook graag en zoveel mogelijk gehoor aan geven. En ik ben vast niet de enige. Op de eerste Comic Con in Nederland vorige maand liepen er bijna meer Black Widows rond dan Batmans, Jokers, Loki’s, Harley Quinns en Wonder Women. En vermoedelijk telt het comic-liefhebbende deel van onze lezers ook een enorm aantal Black Widow-fans. En dan heb ik het nog niet eens over de lezers die van mening zijn dat gendergebonden speelgoed zo snel mogelijk afgeschaft mag worden (zie ook onze post van gisteren), Daarom zetten we vandaag dus met veel genoegen de oproep van John Marcotte van Women you should know centraal: ‘#WheresNatasha? Age of Ultron Continues Trend of Excluding Female Heroes From the Toy Aisle’.
Hashtag #WheresNatasha, lieve lezers, go and join the campaign!
‘After women bought record numbers of tickets to see Guardians of the Galaxy last summer, and complained mightily that they were shortchanged by the lack of Gamora merchandise, we expected that Marvel had learned its lesson, and that things would be better with Age of Ultron. The fact that there was no improvement means we need to keep fighting to let Marvel know that they are doing a disservice to fans that they claim to care about very much. Maybe we’ll finally get some female merchandise when Captain Marvel comes out.’ – John Marcotte