Typische Singles Day advertentie
Typische Singles Day advertentie
Jessica Fenenga (redacteur)

Als je jezelf niet kietelt, dan lach je nooit

In een land hier ver vandaan leeft de mythische en mysterieuze vrouw die de doelgroep is van álle reclames. Rond deze tijd is ze op zoek naar roze kleertjes en huishoudspeelgoed voor haar dochtertje en autootjes en blauw gereedschap voor haar zoontje. Haar man is uiteraard hard aan het werk op de zaak (wat hij doet is niet bekend, maar hij draagt altijd een pak) en bemoeit zich nergens mee. Maar sinds kort is er iets geks aan de hand in dit verre land: de vrouwen die normaal gesproken op jacht zijn naar de ideale broodwinner, mogen die zoektocht tijdelijk staken. Het is namelijk Singles day! Stop met zoeken naar die perfecte heteronormatieve relatie, focus een dagje op jezelf en geniet van je single bestaan! Geef geld uit om die leegte in je op te vullen, in plaats van weer op een pik te gaan zitten.

Singles day dus, en zoals je merkt gaat mijn antikapitalistische hart daar sneller van kloppen, en niet op de goede manier. Hoewel de slogan van Douglas ‘You were made for loving you; love yourself’ heerlijk in lijn ligt met de trend van self-care, heb ik problemen met deze neppe commerciële feestdag. Waarom zou je maar één dag in het jaar vieren dat je single bent? Je hoeft met niemand rekening te houden, dus eigenlijk is het elke dag feest. Ten tweede, Singles day gericht op mensen zonder partner en impliceert dat - wanneer je geen partner hebt - er niemand is die voor je zorgt of je verrast met fijne cadeaus. Niet dus. Koop het hele jaar leuke dingen voor jezelf! Of nog beter, zie self-care niet als iets dat alleen met geld te kopen is en doe aan self-care door elke dag je grenzen aan te geven of op te komen voor je eigen mentale welzijn.

Om deze column nog van ietwat wetenschappelijke cijfers te voorzien heb ik even gegoogeld en ben ik op de volgende cijfers gekomen: In 2017 was 22% van de Nederlanders alleenstaand en daarvan wil zo’n 20% definitief geen relatie. Want “een partnerrelatie is niet de enige vorm van contact waar mensen waarde aan hechten. Ook relaties met familie, vrienden en buren spelen een belangrijke rol in het welbevinden”. Deze cijfers bewijzen maar weer dat er genoeg mensen zijn voor wie het elke dag Singles day is. Waarom zou je niet elke dag even genieten van het feit dat je single bent? In plaats van 364 dagen van het jaar in een hoekje te liggen huilen, omdat niemand jou het vieren waard vindt en dan die ene dag jezelf even lekker te self-caren (vanaf nu is het een werkwoord).

Persoonlijk zie ik single zijn niet als een probleem, wat al die romcoms je ook proberen te vertellen. Als single hoef ik met niemand rekening houden en kan ik lekker m’n eigen gang gaan met mijn ontzettend leuke groep vrienden en vriendinnen. Mijn advies: wees elke dag zorgzaam en geduldig met jezelf en je geliefden (romantisch, seksueel of platonisch). Self-care is liefde geven en accepteren. Daar hoef je geen prijskaartje aan te hangen.

 

Steun LOVER!
Vond je dit een goed artikel? Wil je dat Nederlands oudste feministische tijdschrift blijft bestaan? Laat je waardering blijken door een (eenmalige) donatie en help ons. LOVER draait uitsluitend op vrijwilligers en donaties. Elke euro is welkom en wordt gewaardeerd. Meer informatie vind je hier.

Uw reactie

Uw reactie