Franz Juttner Schneewittchen 4
Franz Juttner Schneewittchen 4
Aslihan Öztürk
Aslihan Öztürk • 17 apr 2020

Ook in isolatie is het spiegeltje aan de wand bepalend

Veel tijd aan je handen hebben in tijden van thuisisolatie hoeft niet per se gelijk te staan aan hogere productiviteit [lees: het leren van een nieuwe taal, of je passies ontdekken], en gelukkig maar. Zo wordt het je inmiddels vergeven wanneer je in thuisisolatie uren lang in bed hebt gelegen met een zak chips en verdwijnt in een spiraal van breindode Netflix-series en TikTok-memes. Echter, het zal de gemiddelde YouTube-kijker niet ontgaan zijn dat vele vloggers en influencers deze periode aangrijpen om eens een keer ‘real’ te zijn met hun dagelijkse kijkers en ze te vertellen over hoe zij hun dagelijkse isolement tackelen. Van de beauty-goeroe tot aan de fitness-yogi, blijkt één boodschap bedoeld voor de relatief jonge, vrouwelijke populatie belangrijk: blijf denken aan je schoonheid.

Zoals Heather Widdows in Perfect Me al omschreef, ‘wordt schoonheid gepresenteerd als een vrouwelijke waarde en moraal op zich’. Dit mantra lijkt te versterken in tijden waarin we amper in sociaal contact kunnen komen met anderen, waarbij je instinctief zou denken dat de verplichtingen om te voldoen aan conventionele en arbitraire standaarden van schoonheidsidealen niet geldt. Niks is minder waar. Zo vertelt bestdressed dat ze zich mentaal beter voelt wanneer ze haar stralende make-up op heeft gedaan en in haar appartement huppelt in een schattig jurkje. Denk ook aan verschillende vrouwelijke celebrities die alsmaar Instagramfoto’s en -stories delen waarop ze de prachtigste items uit hun garderobe dragen in eigen huis en tuin.

Naomi Wolf beschreef in The Beauty Myth dat de gemiddelde werkende vrouw meermaals wordt afgekeurd bij een ietwat ‘afwijkend’ uiterlijk. Nu blijkt dat de druk om te voldoen aan de boodschappenlijst van westerse schoonheid blijkbaar eveneens geldend buiten de conventionele arbeidsmarkt. Zelfs in onze privésfeer blijkt de geest van de patriarchale ‘male gaze’ aanwezig.

Ook nu floreren de meest winstgevende industrieën en systemen in de wereld, namelijk de miljardenindustrie van ‘zelfverbeterende’ producten als make-up en (online) fitness, ten koste van het zelfbeeld van vrouwen. In tijden van COVID-19 wordt meer dan ooit merkbaar dat dit in het jasje wordt verkocht van ‘self-help’ en gebruiken dezelfde influencers deze als een maatstaaf van mentale gesteldheid en welzijn. Die chips-vreter op de bank die niet elke ochtend yoga doet en vervolgens niet haar lievelingskleding draagt terwijl ze thuis werkt, zou minderwaardig zijn. Of zelfs, God forbid, niet mooi en mentaal sterk genoeg. Zelfs Foucault zou opschrikken van het plots veranderde discours wat betreft de scheidslijn tussen de sane en insane.

Voor wie de druk voelt van de vrouwen die het mantra delen dat dagelijkse verkleedpartijtjes dé manier is om je hoofd boven water te houden, het volgende: zonder make-up en zonder een little black dress op de bank te zitten met een zak chips, is volledig acceptabel. Net zo acceptabel als de quarantine uitkomen zonder vloeiend Italiaans te spreken. Het ontmantelen van de bijna ongrijpbare structuren die ons ook in isolatie pogen te schaden, begint immers ook nu bij onszelf.

 

Steun LOVER!
Vond je dit een goed artikel? Wil je dat Nederlands oudste feministische tijdschrift blijft bestaan? Laat je waardering blijken door een (eenmalige) donatie en help ons. LOVER draait uitsluitend op vrijwilligers en donaties. Elke euro is welkom en wordt gewaardeerd. Meer informatie vind je hier.

Uw reactie

Uw reactie