WAAROM WERKT HET SANDBERG-EFFECT NIET IN NEDERLAND?

Natasja van Loon • 28 okt 2013

Cheryl Sandberg, chief operating officer van Facebook, schreef een boek waarin ze de positie van vrouwen in het bedrijfsleven analyseert en carrièreadviezen geeft: Lean in. Dit boek had onder vrouwen in de westerse wereld zoveel invloed dat er al van ‘het Sandberg-effect’ werd gesproken. Sandbergs mannelijke collega-CEO’s klaagden er zelfs over: ‘Je kost me te veel, door jou willen vrouwen evenveel betaald krijgen als mannen.’ Of ze dat ook zullen krijgen, is helaas nog maar de vraag – maar Sandberg startte ondertussen wel een discussie over een onderwerp dat nodig geadresseerd moest worden. Behalve in Nederland. Ons zogenaamd zo geëmancipeerde en gefeminiseerde landje houdt zich stil. In het NRC van afgelopen weekend vraagt gedragsonderzoeker en publicist Ben Tiggelaar zich af waarom de discussie over het salarisgat tussen mannen en vrouwen in ons land maar niet op gang wil komen. Zijn verhaal ‘Waarom wij alsnog Lean In moeten lezen’ staat vandaag dan ook centraal in Lover’s Uitgelicht.

‘Sandberg irriteert veel mensen. Mannen en vrouwen. Ze wordt hard, elitair en egoïstisch genoemd. Juist deze kritiek is het bewijs van haar stelling. Mannen én vrouwen hebben een hekel aan vrouwen die geen blad voor de mond nemen, voor zichzelf opkomen en bovenmatig presteren. Het is een onbewust, natuurlijk fenomeen. Sandberg betoogt echter dat we met dit biologische foutje geen genoegen hoeven te nemen. Op tal van terreinen overwinnen we slechte neigingen door bewuste keuzes en wilskracht. Waarom zouden we dat ook niet doen op dit gebied?’ – Ben Tiggelaar.

Lover's recensie van Lean in lees je hier.

Wil je meer weten over het Sandberg-effect? Kerry Hannon, financieel expert van Forbes, zette de vijf beste tips uit Lean in voor ons op een rijtje. Je leest het hier.