Sprookjes voor gevorderden

Sprookjes voor gevorderden

Sprookjes: ik heb er een haat-liefdeverhouding mee.Laten we even eerlijk zijn: vrouwen komen er nogal bekaaid vanaf.
K&C  •  
Sophie Jager (redacteur)  •  30 sep 2021
Wie duldde Diego Rivera naast zich?

Wie duldde Diego Rivera naast zich?

Op een schilderij zien we een bruid, gekleed in het wit. Ze heeft ravenzwart haar met een strakke scheiding in het midden. Haar lippen, nagels en zakdoek zijn even rood als de rozen in haar haar. Ze draagt een witte sluier om haar hoofd en een gouden ketting om haar nek. Het zou een schilderij van Frida
Sietske Roorda  •   7 sep 2021
K&C  •  
Sietske Roorda  •   7 sep 2021
Vanitas Femina: de zonden van een imperfecte feminist

Vanitas Femina: de zonden van een imperfecte feminist

Met elk beeld wordt er een ‘feministische zonde’ in stilleven uitgebeeld. Deze zonden maken je geen slechte feminist, maar je hebt geleerd zó kritisch te zijn op jezelf, dat je je toch schuldig voelt.
Azra Raap  •  28 jun 2021
K&C  •  
Azra Raap  •  28 jun 2021
Diversiteit op je tijdlijn: Instagramaccounts om te volgen

Diversiteit op je tijdlijn: Instagramaccounts om te volgen

Waar de Instagramtijdlijn van de meeste mensen vol staat met perfecte plaatjes van dunne lijven, dikke billen, gespierde borstkassen en de mooiste locaties vinden wij het tijd om een tegengeluid te laten horen. Want dat Instagram schadelijk kan zijn voor de mentale gezondheid is helaas een bekend feit. Tijd voor wat feministische volgtips om de negatieve gevolgen van deze app tegen te gaan.
Willemijn Roodbol (redacteur)  •  17 jun 2021
K&C  •  
Willemijn Roodbol (redacteur)  •  17 jun 2021
Keetje op straat

Keetje op straat

Het is het fascinerende, uitgesproken intersectionele verhaal van een meisje dat opgroeit in de sloppenwijken van Amsterdam in de tweede helft van de negentiende eeuw. Een meisje dat uiteindelijk eindigt als welgestelde vrouw in een villa in Vlaanderen.
K&C  •  
Een feministisch naaikransje

Een feministisch naaikransje

Het is een woensdagavond en voor me op tafel ligt een sok met een sinaasappel erin. Op mijn beeldscherm doet freestyle borduurster Desiree Hammen voor hoe je een gat stopt. De demonstratie is onderdeel van de Naaikrans, een online workshop handwerken en feminisme die wordt georganiseerd door Atria en de Feministische Handwerk Partij.
Saar van der Lugt (redacteur)  •  18 mei 2021
K&C  •  
Saar van der Lugt (redacteur)  •  18 mei 2021
Feminisme in de Moeminvallei

Feminisme in de Moeminvallei

Ik zou graag geloven dat ik vroeger al de feministische insteek van de Moemins doorhad en ze daarom zo leuk vond. Toch denk ik dat ik vooral viel voor de liefelijke karaktertjes en de diverse avonturen die de Moeminfamillie beleefde in de pitoreske Moeminvallei. Nu ik, jaren later, de feministische ondertoon van deze Finse creatie van Tove Jansson ontdek, waardeer ik de Moeminvriendjes des te meer.
K&C  •  
International Art Day: 11 kunstenaressen in de spotlight

International Art Day: 11 kunstenaressen in de spotlight

Hoog tijd dus om eens buiten de witte mannelijke high art bubbel te kijken. Voor dit artikel zette ik daarom een aantal toffe kunstenaressen op een rij. Kijk je mee?
Maaike van Leendert (bestuurslid)  •  15 apr 2021
K&C  •  
Maaike van Leendert (bestuurslid)  •  15 apr 2021
De relevantie van de roman in genderperspectief

De relevantie van de roman in genderperspectief

De roman is al tijden onderwerp van debat. De belangrijkste claim die hierbij wordt gemaakt is dat deze vorm van literatuur niet meer relevant is in de huidige digitale samenleving. Met dit artikel doe ik graag een duit in het zakje van het pleiten vóór de hedendaagse roman. Hiervoor kijken we naar twee romans die bijna een eeuw van elkaar verwijderd zijn. Orlando, geschreven door Virginia Woolf, verscheen in 1928, ver vóór de digitale revolutie. En How to be Both, geschreven door Ali Smith, verscheen recenter in 2014.
K&C  •  
Bekijken en bekeken worden

Bekijken en bekeken worden

Hoe meer ik lees over Jenna Gribbon, hoe meer mijn liefde groeit voor deze hedendaagse kunstenares en haar fascinatie voor kijken en bekeken worden in alledaagse situaties. Hoewel haar schilderijen haast vluchtige snapshots lijken, zijn de beelden van Gribbon tot in detail doordacht. Van de steeds terugkerende fluorescerende tepels tot aan de bijzondere perspectieven, elk detail in het werk van Gribbon is weloverwogen en zorgt voor een extra betekenislaag.
K&C  •  
Geeft Hollywood ons iets anders dan een witte, heteronormatieve kerst?

Geeft Hollywood ons iets anders dan een witte, heteronormatieve kerst?

Neem een willekeurige kerstfilm in gedachten en de kans is groot dat het gaat om een romantische komedie, waarin een man en vrouw verliefd op elkaar worden en het ondanks familieruzies en miscommunicatie uiteindelijk allemaal goedkomt.
Saar van der Lugt (redacteur)  •  24 dec 2020
K&C  •  
Saar van der Lugt (redacteur)  •  24 dec 2020
Harry Potter is niet meer van deze tijd

Harry Potter is niet meer van deze tijd

Laten we dit voorop stellen: persoonlijk ben ik een groot fan van Harry Potter, al een lange tijd. Als tiener verslond ik de boeken en met enige regelmaat kijk ik de films. Toch is mijn liefde voor Harry Potter, en de wereld om hem heen, de laatste jaren flink bekoeld. Dat komt vooral omdat Harry Potter
Jaime Andreas (redacteur)  •  17 sep 2020
K&C  •  
Jaime Andreas (redacteur)  •  17 sep 2020
Op zoek naar haar eigen feministische geschiedenis

Op zoek naar haar eigen feministische geschiedenis

Kun jij je nog herinneren wanneer je een feminist werd en hoe dat gebeurde? Deze vraag kreeg illustratrice Marloes Roskam afgelopen winter van een van haar docenten aan de ArtEZ kunstacademie in Zwolle.
Maaike van Leendert (bestuurslid)  •   8 sep 2020
K&C  •  
Maaike van Leendert (bestuurslid)  •   8 sep 2020